mail@stormadvokatfirma.dk | 72 30 12 05 | Vi har åbent man-tors 8-16, fre 8-15
presset likviditet

Lav aktivitet i sommerperioden kan presse likviditeten yderligere

Mange virksomheder er i forbindelse med Coronakrisen blevet presset på deres likviditet. Samtidig går en række virksomheder ind i en periode med lavere aktivitet. Det kan betyde, at likviditeten bliver presset helt i bund.

Coronakrisen vendte med et slag op og ned på samfundet, der blev lukket hårdt ned over natten tilbage i marts. Det har ramt mange virksomheder.

Trods forskellige hjælpepakker, er mange virksomheder presset på likviditeten og flere af dem kan samtidig se ind i en sommerperiode med lavere aktivitet på grund af bl.a. ferieafholdelse. Hertil kommer, at flere af hjælpepakkerne står til at skulle betales tilbage til staten.

Det kan få den uheldige konsekvens, at bunden bliver slået ud af den enkelte virksomheds kasse.

– Rigtig mange af de virksomheder, vi er i kontakt med, står i den situation, at de er presset på både resultat og likviditet, som resultat af den lave aktivitet der har været siden marts. Det er klart, at når du ikke har det forventede resultat med fra første halvår, som skulle bruges henover en sommerferie, så bliver man som virksomhed likviditetspresset, siger advokat og CEO i STORM Advokatfirma, Rune Hyllested.

Hos PwC Danmark forklarer revisor og partner Torben Toft Kristensen, at det i den aktuelle krisesituation er vigtigt at man går virksomhedens økonomi grundigt igennem.

– I en krisetid er det vigtigt, at kigge på likviditetsbudgettet. Man skal kunne kigge fremad og se, hvilke behov der er fremadrettet, så man er sikker på at have det rigtige likviditetsberedskab. Når man har overblikket over betalingsstrømmene og et opdateret likviditetsbudget, skal man finde ud af om der eksempelvis er behov for at gå i banken eller finde andre finansieringskilder for at få landet finansieringen rigtigt, siger Torben Toft Kristensen.

Vær godt forberedt

Fra advokaten og revisoren lyder det samstemmende, at det er vigtig at være godt forberedt og ikke mindst i god tid, når man skal ud og skaffe likviditet. Desto bedre forberedt man er, desto mere professionel fremstår man.

– Noget af det vigtigste er, at sikre sig likviditeten, før man har brug for den. Det vil sige, at i den aktuelle situation er det vigtigt at være meget tæt på posteringerne i virksomhedens likviditet, sådan at man har et kvalificeret bud på, hvad man skal bruge af likviditet. Her skal man hverken være super optimist eller pessimist, men super realist, siger Rune Hyllested.

Når virksomheden har styr på sit likviditetsbudget, skal man være godt forberedt inden man begynder at kontakte sin bankforbindelse, leverandører og andre, der kan være med til at få likviditeten til at hænge sammen.

– Specielt når man skal ud og bede om finansiering i pengeinstitutter, har det stor betydning at man kommer velforberedt. Det er bedre at kunne sige, at man om 12-13 uger har brug for noget likviditet, fremfor at sige at man skulle have brugt det i går, siger Torben Toft Kristensen

Hos PwC kan du læse om strategiske temaer i en krisetid

Hos STORM Advokatfirma kan du dykke ned i konkrete problemstillinger i forbindelse med Coronakrisen

Står en virksomhed i et akut likviditetsproblem, eller er der udsigt til det henover sommeren, kan det være afgørende for virksomheden, at der tages professionel hånd om problemet.

Såvel Rune Hyllested som Torben Toft Kristensen står sammen med kolleger henover sommerperioden klar til at hjælpe virksomheder der oplever at blive presset pga. likviditetsudfordringer.