mail@stormadvokatfirma.dk | 72 30 12 05 - Åbningstider man-tors 08-16 og fre 08-15.

Nyheder


Dato: 
|
Kategorier: Nyheder

Panik kan gøre en konkurs værre

Efter gårsdagens perspektivkonference hos Agri Nord, har Effektivt Landbrug skrevet en artikel om advokat og adm. partner Rune Hyllested budskab og indlæg.

Artikel fra Effektivt Landbrug, Fredag d.30 oktober 2015 – Side 7 – www.landbrugnet.dk

Hvis man foretager panikhandlinger i en konkurssituation, kan det få konsekvenser, understreger advokat, der fungerer som kurator i mange konkurssager.

AF ANNE KJÆRSGAARD KROGH

Det er strafbart at fortsætte driften, hvis man ved, at man påfører andre gæld, og det kan have konsekvenser at rippe ejendommen for værdier op til en konkursbegæring. Det ridsede advokat Rune Hyllested, Storm Advokater, op i går op ved Agri Nords perspektivkonference i Aalborg. Der er mange, der allerede er konkurs, og flere vil komme til, siger advokaten, der bruger alle sine vågne timer som kurator for konkursramte landbrug. For at undgå at komme i yderligere vanskeligheder under en konkurs, er det vigtigt, at landmanden ved, hvordan spillereglerne er, understregede han. Erkend det er håbløst Juraen opererer med begrebet håbløshedstidspunktet. Det er det tidspunkt, hvor landmanden har pligt til at stoppe, fordi enhver form for videre drift vil påføre andre gæld. – Det skal man undgå at blive ansvarlig for. Det er strafbart, sagde Rune Hyllested. Håbløshedstidspunktet er for eksempel, når man bestiller foder, men ved, at man ikke kan betale regningen, eller når man ringer til smeden, som afviser at komme, fordi kreditgrænsen er nået, og man skal betale forud. Rune Hyllested tilføjede, at man også skal se et stort stopskilt, hvis man overvejer at få sin ægtefælle til at kautionere. – Ægtefællen er ens vej ud af konkursen, hvis denne ikke er trukket med, sagde han.

Rip ikke ejendommen

Én af de ting, som Rune Hyllested oplever som kurator, er, at landmanden kan finde på at sælge aktiver fra ejendommen dagen før en konkursbegæring, men det må man ikke. Det kan være al majsensilagen eller maskiner, der sælges for mindre, end de er værd.

– Det er helt forståeligt, at landmanden forsøger at få noget værdi, for alt det han har knoklet, men det kan få store konsekvenser, siger advokaten og tilføjer: – Få nu ikke panikideer. Lad være. Handler eller transaktioner af den type er sporbare, og det bliver omstødt, når det bliver opdaget. Og det bliver opdaget.

Konkurs er også en ret

Men selvom landmanden har en række pligter i forbindelse med konkurs, så understreger advokaten, at konkurs også er en ret.

– Det kan være den rigtige løsning for nogle for at komme ud af erhvervet, siger han. I den forbindelse oplever han, at det for mange landmænd er en god ting, at de selv tager beslutningen om, hvornår konkursen skal ske. Hvis man ikke foretager en egenbegæring, så kan man risikere en fremmedbegæring fra en af dem, man skylder penge. Hvis det sker, kan man om aftenen få en indkaldelse til skifteretten, og dagen efter klokken 9 eller 10, skal man møde op.

En ret at tage sit gode tøj og gå

En konkursbegæring tager kun 15 minutter, og når det er overstået, så overgår alt til kurator, og man er under konkursbehandling. Ofte bliver landmanden spurgt, om man vil fortsætte med at passe bedriften.

– Der har man ret til at tage sit gode tøj og gå. Man er fri. Jeg kan godt forstå, hvis man vælger at gå, men man kan også blive ansat til at passe gården, sagde advokaten.

Godt forhold til banken

Rune Hyllested understregede gang på gang, at nøglen til en anden løsning end konkurs ligger i et godt samarbejde med banken.

– Handl ikke udenom banken. Det er i et godt forhold til banken, at nøglen til en løsning ligger, sagde han.

Mød vores team med specialistviden og handlekraft

  • Rune Hyllested

    Advokat (L), CEO
    "Jeg arbejder med erhvervslivets transaktioner, hvor jeg tænker fremsynet og helhedsorienteret."
  • Jens Axel Kruchov

    Advokat, Partner
    "Jeg arbejder med familieret og landbrugsret, hvor jeg lægger et helhedssyn på mine kunders udfordringer og muligheder."
  • Shapol N. Enggaard

    Advokat, Partner, CMO
    "Er du kommet til skade, skal du have den rigtige erstatning. Stå ikke alene med forsikringsselskabet."
  • Charlotte Marie Schmidt Christensen

    Advokat
    "Når en ulykke rammer, er der mange bekymringer, der melder sig. Jeg sørger for, at du ikke skal bekymre dig om at få den rigtige erstatning."
  • Susanne Dalsager

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have en god dialog med kunderne."
  • Susanne Termansen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have en god dialog med kunderne."
  • Louise Bach Tindbæk

    Sagsbehandler
    "Jeg lægger stor vægt på at have en god dialog med vores kunder."
  • Karina Bjergbæk

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have en god og løbende dialog med kunderne."
  • Bente Thomsen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at skabe en god kontakt til kunderne."
  • Ditte Frederiksen Østergaard

    Advokat (L)
    "Jeg arbejder med familie- og arveret, hvor jeg lægger afgørende vægt på nærværende og ordentlig rådgivning."
  • Helena Hvid Sørensen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig, at du som klient oplever en høj faglig og fokuseret sagsbehandling for at sikre dig de bedst mulige resultater."
  • Lena Thomsen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have en god dialog med kunderne."
  • Mark Kray Brandt

    Advokatfuldmægtig
    "Det er vigtigt for mig, at mit arbejde udføres præcist, effektivt og professionelt."
  • Katrine Rytter Villadsen

    Advokatfuldmægtig
    "Mit primære arbejdsområde er inden for fast ejendom."
  • Erik Braad

    Advokat (L)
    "Mine faglige specialeområder er fiskeriets forhold, entrepriseret og projektudvikling af fast ejendom."
  • Lene Braad

    Advokat
    "Jeg er ligefrem i min rådgivning, og jeg lægger stor vægt på, at klienten er orienteret om sagens forløb, og dermed føler sig tryg."
  • Vinni Mikkelsen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have god og løbende dialog med klienter og samarbejdspartnere, så vi opnår de bedst mulige resultater."
  • Christian Bay Nielsen

    Advokatfuldmægtig
    "Det er vigtigt for mig, at klienten får et solidt juridisk håndværk, men præsenteret på en måde normale mennesker kan forstå."
  • Birthe Landbo Bundgaard

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig, at sagsbehandlingen er ordentlig og effektiv med henblik på opnåelse af det bedst mulige resultat for klienterne."
  • Maria Als Levisen

    Advokatfuldmægtig
    "Jeg beskæftiger mig primært med behandling af konkursboer og rådgivning af erhvervsdrivende, hvor mit fokusområde er landbrugets retsforhold"
  • Jee Pedersen

    Sagsbehandler
    "Jeg lægger stor vægt på at være tilgængelig for klienterne og yde den bedste service."
  • Susanne Lang Pedersen

    Sagsbehandler
    "Jeg lægger stor vægt på at være tilgængelig for klienterne og yde den bedste service."
  • Katrine Nedergaard Paaske

    Advokatfuldmægtig
    "Mit primære arbejdsområde er personskadeerstatning."
  • Marie Bjerre

    Advokat
    "Internationalt udsyn og fokus på kvalitet og grundighed"
  • Birgithe Fabricius

    Sagsbehandler
  • Mathilde Paulsen

    Stud. Jur
    "I mit arbejde prioriterer jeg struktur og grundighed, men med en effektiv udførelse."
  • Line Willum

    Kontormedhjælper
  • Ann Gregersen

    Køkkenmedhjælper
    72 30 12 05
  • Winnie W. Clausen

    Receptionist, Event Manager
    "Jeg sætter en stor ære i at yde en kvalitetsbevidst og effektiv service"
  • Henriette Sølvberg Duus Nielsen

    Sagsbehandler
  • Anette Viborg

    Digital Marketingkoordinator
    "Jeg brænder for den professionelle og nærværende tilstedeværelse online"
  • Maria Porsborg

    Advokat, CPCO
    "Hos STORM Advokatfirma er medarbejderne unikke ressourcer"
  • Lars Lyngdahl

    CCO
    "Den gode historie er mit mantra."
  • Michael Friang Jensen

    Digital Marketingkoordinator
    "Jeg er bindeled mellem teknologi og mennesker, jeg får andre til at forstå den digitale tilgang."
  • Sebastian Glanz

    Direktionsassistent
  • Samida Bachmann

    Stud. Jur
    "Mit primære arbejdsområde er insolvensret, hvor jeg assisterer i behandlingen af konkursboer."
  • Andreas Darwin Madsen

    Stud. Jur
  • Heidi Myrup

    Sagsbehandler
    "En god dialog med klienten og løbende orientering af sagsforløbet er vigtigt for en god sagsbehandling"
  • Lene Simonsen

    Bogholder
    "I mit arbejde sætter jeg en ære i at gøre tingene ordentligt og effektivt"
  • Christian Adriansen

    CFO
    "Jeg lægger stor vægt på, at vores administrative processer fungerer optimalt"
  • Cille Bøgeskov Madsen

    HR Assistent
  • Niells Henrik Møller

    Driftsleder
  • Line Boye Pedersen

    Sagsbehandler
  • Henrik Jørgensen

    Advokat (L)
    "Det er min opfattelse, at de bedste resultater opnås via et tæt samarbejde med klienten og ved at have en klar forståelse for klientens interesser og mål"
  • Kim Furbo Agerskov

    Stud. Jur
    "I mit arbejde lægger jeg fokus på effektivitet, samarbejde og høj faglig kvalitet"
  • René Simonsen

    Advokatfuldmægtig
  • Maria Hermansen

    Digital Marketingkoordinator
  • Majken Stegenborg

    Advokatfuldmægtig
    "I mit arbejde er det vigtigt for mig, at alle sagens parter behandles ordentligt med en naturlig respekt og værdighed."
  • Janni Mørch Jacobsen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at være tilgængelig for klienterne og yde en god service."
  • Kim Pagels

    Jurist
    "Jeg har siddet på begge sider af bordet, først i fagforbund, senere i Arbejdsskadestyrelsen (nu Arbejdsmarkedets Erhvervssikring)"
  • Thomas Lindschouw

    Advokat (L)
    "I min rådgivning har jeg fokus på at skabe størst mulig værdi for klienten."
  • Camilla Nowak

    Advokat
  • Mikkel Anker Pedersen

    Advokat, Associeret Partner
    "Jeg beskæftiger mig primært med behandling af konkursboer."
  • Torben From

    Advokat (H), mediator
    "For mig er det vigtigt at forstå din virkelighed og dine behov. Det er på den baggrund, jeg kan sikre de rigtige juridiske muligheder og dermed de rigtige løsninger for dig"
....

Vil du gerne ringes op?

Indtast dit telefonnummer nedenfor, så ringer vi dig op snarest muligt.