Hvornår går det så dårligt for en virksomhed, at ledelsen har handlepligt til at stoppe driften? Det tidspunkt kaldes håbløshedstidspunktet.
At kende og handle rettidigt på håbløshedstidspunktet kan være afgørende for at undgå ledelsesansvar, hæftelsesgennembrud eller i værste fald konkurskarantæne.
Håbløshedstidspunktet er det tidspunkt, hvor en virksomhed ikke længere kan drives uden at påføre kreditorerne yderligere tab. Det er altså, når enhver fremtidig drift er håbløs.
Det betyder ikke, at alle krisetegn automatisk er lig med håbløshed. Der kan være perioder med likviditetsproblemer, faldende resultater eller gældsopbygning, hvor virksomheden stadig kan reddes gennem restrukturering, salg eller forbedringer i driften.
Eksempler på tidlige krisetegn kan være:
Disse tegn betyder ikke nødvendigvis håbløshed – men de bør tages alvorligt og føre til handling.
Hvis ledelsen fortsætter driften efter håbløshedstidspunktet, risikerer man:
Omvendt kan man også stoppe for tidligt og dermed miste værdier, som kunne være bevaret.
Domstolene vurderer ud fra, om det burde have stået klart, at driften var håbløs. Her lægges der vægt på:
Det er et “hajfyldt farvand” at navigere i som virksomhedsejer. Derfor er det afgørende at inddrage en erfaren advokat med speciale i insolvens og rekonstruktion.
Advokaten kan hjælpe med at:
Læs om rekonstruktion, insolvens og konkurs
Det er det tidspunkt, hvor en virksomhed ikke længere kan drives uden at påføre kreditorerne yderligere tab – altså når fremtidig drift er håbløs.
Nej. Krisetegn som likviditetsproblemer, manglende momsafregning eller faldende resultater er advarselssignaler, men betyder ikke nødvendigvis håbløshed.
Hvis ledelsen fortsætter driften efter håbløshedstidspunktet, kan de pådrage sig personligt ledelsesansvar eller i værste fald konkurskarantæne.
Ved at føre realistiske likviditetsbudgetter, vurdere værdier nøgternt og søge rådgivning hos en insolvensadvokat i tide.
Du er altid velkommen til at henvende dig til os og få en indledende drøftelse af din sag. Vi har stor erfaring i at analysere situationen og give dig råd om, hvad der er bedst at gøre.