Kommunal og offentlig restance

Vi har stor erfaring med effektiv inddrivelse, og vi hjælper myndigheder og kommunale virksomheder med inddrivelse af alle former for gæld, herunder bl.a. parkeringsbøder, biblioteksbøder, forbrugsregninger, mv. Vi varetager hele inkassoprocessen for jer – fra den første rykkerskrivelse til inkassoskrivelsen og endelig inddrivelse af kravet ved domstolene.

Kontakt vores erfarne advokater og hør nærmere om, hvilken løsning vi kan anbefale jer.

Hvad er restance?

Restance er en juridisk betegnelse, der refererer til en situation, hvor en person eller virksomhed ikke har opfyldt deres forpligtelse til at betale en økonomisk fordring inden for den aftalte tidsramme eller betalingsfrist. Denne fordring kan tage mange former, lige fra ubetalte regninger som for eksempel el-, vand- eller varmeregninger til udestående betalinger såsom parkeringsbøder, skatter eller anden gæld til offentlige myndigheder.

Når en gæld bliver til restance, begynder kreditor at sende påmindelser og rykkerskrivelser til skyldneren for at opfordre til betaling. Retslige skridt for at inddrive gælden kan også blive indledt, afhængigt af gældens art og beløb samt de gældende regler.

Den første rykkerskrivelse

Inddrivelse af ubetalte pengekrav begynder ofte med fremsendelsen af en rykkerskrivelse til skyldneren. Denne proces indledes efter at forfaldsdatoen for betaling af fakturaen er overskredet. Den første rykkerskrivelse kan sendes af kreditor selv, en advokat eller et inkassobureau.

Ved udsendelse af rykkerskrivelser skal følgende regler og krav opfyldes

  • Rykkerskrivelserne skal være rimelige og tage hensyn til både skyldnerens og kreditorens forhold.
  • Rykkerskrivelsen skal tydeligt angive alle oplysninger, som er nødvendige for skyldnerens bedømmelse af fordringen.
  • Rykkerskrivelserne skal sendes skriftligt, selv i tilfælde af digitale rykkerskrivelser. Fremsendelse af digitale rykkerskrivelser kræver at denne kommunikationsform er aftalt med skyldneren.
  • Den første rykkerskrivelse må tidligst sendes dagen efter sidste rettidige betalingsdato og skal mindst angive en frist på 10 dage fra afsendelsen af påkravsskrivelsen. Fremsendes en rykker for tidligt, kan der ikke opkræves et rykkergebyr.

Opret inkassosag

Det er både tidskrævende og omkostningstungt at skulle sikre de penge, 
virksomheden har til gode. Lad STORM Inkasso gøre arbejdet. 
Hos os er inkasso nemt og hurtigt.
+45 72 30 12 05
Mandag - fredag: 8.00 - 16.00
Opret din inkasso sag her

Værd at vide om rykkergebyrer

  • Rykkergebyrer er de gebyrer, der opkræves sammen med rykkerskrivelserne. Her er nogle vigtige punkter om rykkergebyrer.
  • Et rykkergebyr må højst udgøre 100 kr. for hver rykkerskrivelse.
  • Der må kun fremsendes tre rykkerskrivelser med rykkergebyr.
  • Der skal være mindst 10 dage mellem hver rykkerskrivelse med rykkergebyr.
  • Debitor kan kun pålægges at betale tre rykkergebyrer i alt.

Gå på opdagelse i vores vidensunivers

Læs flere

Ønsker du at drøfte en sag?

Det er altid uforpligtende at henvende sig til os og få foretaget en indledende drøftelse af din sag. Vi har stor erfaring i at analysere situationen og give dig råd om, hvad der er bedst at gøre.

    Mikkel Anker Pedersen
    Ring 8.00 - 16.00
    +45 72 30 12 05
    Eller skriv til os 24/7
    mail@stormadvokatfirma.dk
    Mikkel Anker Pedersen
    Advokat, Partner
    Copyright © 2024 STORM Advokatfirma P/S
    magnifiercross