Sådan forløber en frivillig likvidation

31. oktober 2024
2 minutters læsetid
Sådan forløber en frivillig likvidation

Et solvent selskab kan opløses ved en likvidation eller ved brug af en betalingserklæring. Begge processer fører til, at selskabet ophører med at eksistere, men det kan have stor betydning for dig som kapitalejer, hvilken fremgangsmåde der gøres brug af.

Forbundet med omkostninger

Hvis du overvejer at likvidere dit selskab, skal du være opmærksom på, at det er forbundet med omkostninger til både advokat og revisor. Selskabet skal altså både kunne betale alt sin gæld, samt afholde omkostninger til den nødvendige bistand fra advokat og revisor.

Hvis selskabet ikke har tilstrækkelige midler til at betale alt sin gæld, kan selskabet alene træffe beslutning om opløsning ved at indgive en konkursbegæring.

Udpegning af likvidator

Når et selskab træffer beslutning om at træde i frivillig likvidation, skal selskabet samtidigt udpege en likvidator. Det er herefter likvidatoren, der overtager ledelsen af selskabet.

Likvidator skal sørge for at anmelde likvidationen overfor Erhvervsstyrelsen, og derefter skal likvidator opfordre alle selskabets kreditorer til at anmelde deres tilgodehavende mod selskabet over for likvidator. Kreditorerne skal gives en periode på 3 måneder til at foretage anmeldelsen over for likvidator. Likvidator foretager betaling til alle kreditorer, der har gyldige krav mod selskabet.

Det er ofte uforholdsmæssigt dyrt at lade likvidator afhænde og realisere selskabets aktiver. Derfor anbefales det som udgangspunkt at al drift afvikles og alle aktiver realiseres, før selskabet træder i likvidation.

Likvidator sørger endvidere for at der udarbejdes udkast til likvidationsregnskab, og søger skattemyndighederne om skattekvittance på baggrund heraf.

Når alle kreditorer er betalt og alle værdier er realiseret, og der er opnået skattekvittance, skal der laves et endeligt likvidationsregnskab. Likvidationsregnskabet skal godkendes på en generalforsamling, der samtidig markerer afslutningen på likvidationen. Kapitalejerne, dvs. selskabets ejere, modtager en udbetaling af overskuddet efter betaling af alle kreditorer og omkostninger til gennemførelsen af likvidationen, og selskabet ophører med at eksistere.

Læs også: Hvad er en likvidation af selskab?

Lukning af et selskab med en betalingserklæring

Som et alternativ til en frivillig likvidation kan selskabet beslutte at lade sig opløse ved brug af en betalingserklæring. Det er en mere simpel proces, der kort fortalt består i at selskabets ejer(e) afgiver en erklæring om, at al selskabets gæld er betalt, herunder også uforfalden gæld, og der indhentes også en kvittering fra skattemyndighederne om, at selskabet ikke har gæld til det offentlige.

Når et selskab er opløst ved en betalingserklæring, vil kapitalejere hæfte personligt, hvis det senere viser sig, at der er kreditorer, som ikke er blevet betalt.

Opløsning af et selskab ved brug af en betalingserklæring har den fordel for selskabet, at processen er hurtigere og typisk forbundet med færre omkostninger sammenholdt med en frivillig likvidation, men det er samtidigt forbundet med en vis risiko for selskabets ejere grundet den personlige hæftelse.

Vil du vide mere om emnet, kontakt mig.

Du er altid velkommen til at henvende dig til os og få  en indledende drøftelse af din sag. Vi har stor erfaring i at analysere situationen og give dig råd om, hvad der er bedst at gøre.

Please enable JavaScript in your browser to complete this form.
Ring 8.00 - 16.00
+45 72 30 12 05
Eller skriv til os 24/7
mail@stormadvokatfirma.dk
cross