Når du overvejer valget mellem et køb/salg eller en fusion
Mergers & Acquisitions (M&A) er en betegnelse for sammenlægning (fusion) henholdsvist køb af virksomheder, og er blandt de mest afgørende beslutninger, en virksomhed kan træffe. Et opkøb, en fusion eller et salg kan skabe store vækstmuligheder, men processen rummer også betydelige risici, både juridisk og forretningsmæssigt.
Derfor er det en fordel at gøre sig nogle overordnede overvejelser, når man skal træffe valget mellem en fusion henholdsvis et klassisk køb/salg.
Fusion er særligt egnet når:
- Den kommercielle strategi indebærer, at 2 eller flere tidligere virksomheder skal ophøre, for at blive sammensmeltet til én ny og stor virksomhed.
- Fusionsreglerne ønskes udnyttet til at overdrage kreditorer og aftalepartnere til det nye selskab i et omfang, som ikke kan forventes godkendt eller accepteret af disse ved et almindeligt salg.
- Fusionen kan ske på skattemæssige vilkår, som er mere fordelagtige end de vilkår, der kan opnås ved et almindeligt salg.
Køb/salg af virksomheden er særligt egnet når:
- Der ikke foreligger særlige forhold, som gør en fusion attraktiv, idet et almindeligt salg er underlagt færre formelle formkrav efter selskabslovens regler.
- Et væsentligt ønske er at holde transaktionen simpel og let overskuelig.
- Der ønskes overdraget udvalgte dele af virksomheden, men ikke overdragelse af hele virksomheden.
- Den kommercielle strategi indebærer, at det eller de overdragne selskaber skal udgøre datterselskaber til køber – og søsterselskaber til købers underliggende koncern - efter transaktionen. Dette vil typisk afhænge af købers koncernstruktur og selskabsretlige risikooptimering.
Hos STORM Advokatfirma hjælper vi dig med at navigere sikkert mellem faldgruberne i Mergers & Acquisitions og sikrer, at transaktionen skaber reel værdi.
Sådan hjælper vi dig med Mergers & Acquisitions
- Analyse af virksomhedens juridiske og økonomiske forhold
- Sparring omkring dine strategiske, økonomiske og forretningsmæssige mål, og hvorledes disse mål bedst forfølges juridisk og procesmæssigt
- Udarbejdelse og gennemgang af alle dokumenter
- Koordinering med revisorer og rådgivere
- Risikovurdering af kreditorer, kontrakter og forpligtelser
- Problemløsning og forhandling
- Sikring af compliance med selskabsloven
- Gennemførsel i Erhvervsstyrelsen
Hos STORM arbejder vi med ordentlighed, kvalitet og klar kommunikation og vi sørger for, at du træffer beslutninger på et fuldt oplyst grundlag.