Du har sikkert hørt om de store selskaber og de børsnoterede koncerner, der med ord som ”due diligence”, ”earn-out”, ”SPA”, Q&A”, ”Enterprise Value” og mange andre fine ord laver et stort arbejde når de køber eller sælger virksomheder.
Det kan betale sig, når der handles til meget store millionbeløb, men for små og mellemstore virksomheder (SMV) kan denne proces hurtigt virke som at skyde gråspurve med kanoner. Selvfølgelig skal handel med mindre virksomheder ske professionelt og ordentligt, men omkostningerne er også nødt til at være proportionelle i forhold til værdien af den virksomhed der bliver handlet.
Hvad skal du være opmærksom på?
Et af vores fokusområder er netop handel med små og mellemstore virksomheder, og vi oplever ofte spørgsmål som ”Hvordan sælger jeg en lille virksomhed?”, ”hvad skal jeg være opmærksom på ved køb/salg af en SMV?”, ”hurtigt køb af virksomhed” eller ”Skal jeg bruge en advokat for at sælge min virksomhed?”.
Her er 8 gode råd, som forhåbentligt hjælper dig med dine overvejelser omkring at købe eller sælge en lille eller mellemstor virksomhed (SMV)
Salg af selskab eller salg af aktiver Det bedste metode for overdragelsen af virksomheden afhænger af købers og sælgers ønsker. For eksempel kan det være en fordel at overdrage alle ejerandele til den solgte virksomhed, hvis køber skal overtage et selskab med alle tilhørende forpligtigelser, aftaler mv. eller for at spare en stor tinglysningsafgift hvis salget omfatter fast ejendom. Omvendt kan det være en fordel at lave en aktivoverdragelse, hvis køber kun skal overtage den fysiske virksomhed, men ikke ønsker sælgers aftaler og forpligtigelser.
Overvej advokat fra starten Vi oplever med jævne mellemrum klienter, som kommer til os efter selv at have ført flere måneders forhandling med den anden part, og som nu har bestemt sig for at bruge en advokat. Hvis du allerede er langt i forhandlingerne, og din advokat opdager at din anden part er usædvanligt godt stillet, så har du allerede skabt en forventning hos den anden part om en gunstig aftale, og så står du meget svagt i forhandlingen. Det er en fejl at tro, at handlen bliver billigere hvis du venter med at ringe til advokaten dagen før aftalen skal underskrives – tværtimod!
Fremlæg alle vigtige oplysninger Sælger og køber har en fælles interesse i at fremlægge alle vigtige oplysninger. Sælger kan forsvare sig imod reklamationer, hvis han har oplyst korrekt om et forhold, og køber undgår risikoen for at hans forventninger bliver skuffet. Vigtige forhold er meget individuelt, men som hovedregel er oplysninger som har stor økonomisk betydning altid vigtige.
Overdragelse af virksomhedens aftaler Køber og sælger har ikke ubegrænset adgang til at overdrage aftalerne, som sælgers virksomhed har indgået. Hvis der er aftaler, som køber ønsker at overtage, bør det derfor undersøges om aftalen uproblematisk kan overføres – eventuelt ved at kontakte kontraktpartneren.
Finansiering Finansiering er ikke kun relevant i forhold til banken, når købesummen skal betales. Finansiering kan også suppleres af gældsbreve, overskudsdeling efter købers overtagelser, eller gennem andre aftaler. Køber og sælger bør derfor overvejer, om der kan opnås en økonomisk genvist ved at aftale en specifik finansieringsmodel.
Styr på de centrale dokumenter Der er mange vigtige dokumenter, men nogle helt centralt eksempler er selve overdragelse-saftalen hvor virksomheden sælges, fremlagte lejeaftaler og/eller leasingaftaler, samt eventuelle gældsbreve til brug for finansiering. Disse dokumenter er typisk den beløbsmæssigt største betydning, og derfor bør man være ekstra opmærksom.
Hjemmeside og domæne Hvis virksomheden omfatter hjemmeside og domæne, er det vigtigt at huske overdragelsen af registrantrettigheder. Er hjemmesiden en ”.dk” hjemmeside, kræver købers overtagelse af domænet nemlig medvirken fra den officielle registrant – og hvis det ikke er sælger, men derimod sælgers gamle IT-konsulent kan det være opskriften på en konflikt.
Medarbejdere Hvis overdragelsen også omfatter medarbejdere skal man overveje hvor, hvornår og hvordan salget skal meldes ud til medarbejderne. Det skal også overvejes, hvordan køber og sælger korrekt håndterer medarbejdernes rettigheder i forbindelse med overdragelse af virksomheden.
Vi har stor erfaring med rådgivning ved køb og salg små og mellemstore virksomheder (SMV) og du er altid velkommen til at kontakte os for en uforpligtende snak om dine muligheder.
Vil du vide mere om emnet, kontakt mig.
Du er altid velkommen til at henvende dig til os og få en indledende drøftelse af din sag. Vi har stor erfaring i at analysere situationen og give dig råd om, hvad der er bedst at gøre.