Op mod to tredjedele af de nødlidende virksomheder, der henvender sig til Early Warning, kommer for sent, vurderer tiltaget, der gratis rådgiver virksomheder i krise.
For nogle virksomheder går det den forkerte vej rent økonomisk. Hvis ikke virksomhedens ledelse får drejet af i tide, kan det være for sent at komme på rette spor.
– De kommer 5 minutter over 12, hvor de burde have været her et kvarter i 12, siger Claus Hein.
Claus Hein er konsulent i det landsdækkende projekt Early Warning, som hører under de kommunale erhvervshuse. Siden starten i 2007 har over 6.500 virksomheder søgt råd og vejledning, fordi de på den ene eller anden måde har været på vej i den forkerte retning rent økonomisk.
– Virksomheden har været i krise igennem en længere periode, og det kan være alt lige fra nogle måneder til måske et halvt eller helt år. De har måske allerede fået nogle advarsler fra deres pengeinstitut, eller fra andre økonomiske samarbejdspartnere, eller fra SKAT. Og de har måske ikke reageret 100 procent på dem. Når så pengeinstituttet eller SKAT begynder at trække sablen, så reagerer virksomheden og kommer til os for at få hjælp, siger Claus Hein.
Hos STORM Advokatfirma har advokat Rune Hyllested stor erfaring med nødlidende virksomheder. Han nikker genkendende til Early Warnings erfaring med krisetegnene hos virksomhederne, men også at de søger hjælp for sent.
– Tit og ofte kommer folk jo først, når de begynder at have nogle likviditetsmæssige udfordringer. Her vil en af mine anbefalinger være, at se på, om man kunne komme før som virksomhed. Hvis man begynder over noget tid, at have nogle udfordringer, for eksempel at man begynder at have svært ved at have likviditet til at betale regninger i den takt, de forfalder. Det kan være, at man begynder at være presset på sit årsresultat, at det er faldende. Hvis man fremskriver den kurve, så giver det underskud på et eller andet tidspunkt. Så ved man også at der kommer et likviditetsproblem. Begynder man at skubbe nogle regninger, at have nogle overskridelser af betalingsfrister, får man ikke afregnet moms og så videre. Der er mange tegn, hvor det faktisk allerede er dér, vi skal sætte os sammen, siger Rune Hyllested.
Faktisk kommer op mod to tredjedele af de virksomheder, der henvender sig til Early Warning, for sent, og det kan have én stor konsekvens.
– Det er jo, at virksomheden skal afvikles. Der har vi et samarbejde med en række advokater rundt omkring i landet. De har alle erfaring med rekonstruktion og insolvens, og som vi trækker på. Vi har et fast samarbejde med de advokater, der går på, at det første møde, er et møde vi tager, hvor advokaten tilbyder sine kompetencer og prøver på, at hjælpe med de udfordringer, virksomheden har. Hvis man kan se, at virksomheden står i en situation, hvor det er en afvikling, så prøver vi på at indgå et forløb, hvor den pågældende advokat, prøver at komme på banen, siger Claus Hein.
Hos både Early Warning og STORM Advokatfirma står erfarne folk klar til at hjælpe virksomheder, der oplever krisetegn.
Du er altid velkommen til at henvende dig til os og få en indledende drøftelse af din sag. Vi har stor erfaring i at analysere situationen og give dig råd om, hvad der er bedst at gøre.