mail@stormadvokatfirma.dk | 72 30 12 05 - Åbningstider man-tors 08-16 og fre 08-15.

Nyheder


Dato: 
|

Persondata: Krav om kryptering af mails

Vil du gerne prioritere kendskab til persondataområdet, men har du for travlt med den daglige drift i virksomheden? Her giver vi dig et kort og præcist overblik over de seneste nyheder på persondataområdet, der blandt andet handler om kryptering af mails.

Skærpet tilsynspraksis for krypterede mails
Tidligere kunne den private sektor efter en konkret sikkerhedsvurdering undlade at kryptere e-mails, som indeholder fortrolige eller følsomme oplysninger. Datatilsynet har nu meddelt, at denne praksis forlades, og at tilsynet fremover normalt vil kræve kryptering af fortrolige og følsomme personoplysninger ved transmission med e-mail via internettet. Datatilsynet forventer dog først at håndhæve denne skærpelse fra den 1. januar 2019.  Læs datatilsynets fulde pressemeddelelse her.

Nye standardblanketter for informationsdatabaser og forskning
Datatilsynet har offentliggjort nye standardblanketter til brug for ansøgning om videregivelse af personoplysninger i forbindelse med informationsdatabaser og forskning. De nye blanketter kan findes i Datatilsynets blanketoversigt her.

Ny vejledning om databeskyttelse gennem design og standardindstillinger
Datatilsynets nye vejledning gennemgår på 37 sider, hvorledes danske dataansvarlige bør håndtere sikkerhed gennem design og standardindstillinger. De væsentligste opsummeringspunkter er:

– Informationssikkerhedsstandarder som ISO/IEC27001:2013, og ISO/EIC29134:2017 kan tjene som eksempler på den risikobaserede tilgang, som den dataansvarlige bør følge.
– Den dataansvarlige skal tage højde for både tekniske og organisatoriske problemstillinger, når nye systemer designes, eller standardindstillinger indstilles.
– Persondataforordningen kræver ikke uden videre at alle eksisterende IT-systemer re-designes. Dette er en risikovurdering i hvert enkelt tilfælde.
– Standardindstillingerne skal sikre, at der kun behandles de personoplysninger, som er nødvendige for hvert af behandlingens specifikke formål.

Du kan finde den fulde vejledning her.

Datatilsynets kontrolkalender for 2018
Datatilsynet har offentliggjort sin kalender over de planlagte tilsyn for resten af 2018. Dermed er der god grund til at være særligt opmærksom på netop disse fokusområder, særligt hvis man driver virksomhed i samme branche som de udtrukne faggrupper.

– Behandlingsgrundlag og persondatasikkerheden hos private virksomheder
– Sletning af personoplysninger hos private virksomheder
– Anvendelse af databehandlere hos kommunerne
– Persondatasikkerheden i større it-systemer på sundhedsområdet
– Udpegning af databeskyttelsesrådgiver – offentlige myndigheder og en række private virksomheder
– Udarbejdelse af en fortegnelse hos kommunerne
– De registreredes rettigheder efter retshåndhævelsesloven
– Databehandlingsaktiviteter i forhold til en række EU-informationssystemer

Datatilsynet advarer om falske kontrolbesøg
Datatilsynet har erfaret, at to personer udgav sig for at være på tilsynsbesøg for Datatilsynet i et forsøg på at opnå ulovlig adgang til personoplysninger. Datatilsynets tilsynschef, Jesper Husmer Vang, giver følgende råd om hvordan man kan kontrollere, hvorvidt et tilsynsbesøgt er legitimt:
”Når vi kommer på tilsynsbesøg, har vi i almindelige sager meldt vores ankomst i forvejen. Vi foreviser billedlegitimation fra Datatilsynet og er i øvrigt klædt i civil. Hvis man alligevel skulle være i tvivl, om et tilsynsbesøg er et forsøg på snyderi, er man velkommen til at ringe til os og dobbelttjekke.”

Skal vi hjælpe dig med persondata? Kontakt os allerede i dag på telefon 72 30 12 05

Skrevet af:

Mød vores team med specialistviden og handlekraft

  • Rune Hyllested

    Advokat (L), CEO
    "Jeg arbejder med erhvervslivets transaktioner, hvor jeg tænker fremsynet og helhedsorienteret."
  • Jens Axel Kruchov

    Advokat, Partner
    "Jeg arbejder med familieret og landbrugsret, hvor jeg lægger et helhedssyn på mine kunders udfordringer og muligheder."
  • Shapol N. Enggaard

    Advokat, Partner, CMO
    "Er du kommet til skade, skal du have den rigtige erstatning. Stå ikke alene med forsikringsselskabet."
  • Charlotte Marie Schmidt Christensen

    Advokat
    "Når en ulykke rammer, er der mange bekymringer, der melder sig. Jeg sørger for, at du ikke skal bekymre dig om at få den rigtige erstatning."
  • Susanne Dalsager

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have en god dialog med kunderne."
  • Susanne Termansen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have en god dialog med kunderne."
  • Louise Bach Tindbæk

    Sagsbehandler
    "Jeg lægger stor vægt på at have en god dialog med vores kunder."
  • Karina Bjergbæk

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have en god og løbende dialog med kunderne."
  • Bente Thomsen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at skabe en god kontakt til kunderne."
  • Helena Hvid Sørensen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig, at du som klient oplever en høj faglig og fokuseret sagsbehandling for at sikre dig de bedst mulige resultater."
  • Lena Thomsen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have en god dialog med kunderne."
  • Mark Kray Brandt

    Advokatfuldmægtig
    "Det er vigtigt for mig, at mit arbejde udføres præcist, effektivt og professionelt."
  • Katrine Rytter Villadsen

    Advokatfuldmægtig
    "Mit primære arbejdsområde er inden for fast ejendom."
  • Erik Braad

    Advokat (L)
    "Mine faglige specialeområder er fiskeriets forhold, entrepriseret og projektudvikling af fast ejendom."
  • Lene Braad

    Advokat
    "Jeg er ligefrem i min rådgivning, og jeg lægger stor vægt på, at klienten er orienteret om sagens forløb, og dermed føler sig tryg."
  • Vinni Mikkelsen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have god og løbende dialog med klienter og samarbejdspartnere, så vi opnår de bedst mulige resultater."
  • Christian Bay Nielsen

    Advokatfuldmægtig
    "Det er vigtigt for mig, at klienten får et solidt juridisk håndværk, men præsenteret på en måde normale mennesker kan forstå."
  • Birthe Landbo Bundgaard

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig, at sagsbehandlingen er ordentlig og effektiv med henblik på opnåelse af det bedst mulige resultat for klienterne."
  • Maria Als Levisen

    Advokatfuldmægtig
    "Jeg beskæftiger mig primært med behandling af konkursboer og rådgivning af erhvervsdrivende, hvor mit fokusområde er landbrugets retsforhold"
  • Jee Pedersen

    Sagsbehandler
    "Jeg lægger stor vægt på at være tilgængelig for klienterne og yde den bedste service."
  • Susanne Lang Pedersen

    Sagsbehandler
    "Jeg lægger stor vægt på at være tilgængelig for klienterne og yde den bedste service."
  • Katrine Nedergaard Paaske

    Advokatfuldmægtig
    "Mit primære arbejdsområde er personskadeerstatning."
  • Marie Bjerre

    Advokat
    "Internationalt udsyn og fokus på kvalitet og grundighed"
  • Birgithe Fabricius

    Sagsbehandler
  • Mathilde Paulsen

    Stud. Jur
    "I mit arbejde prioriterer jeg struktur og grundighed, men med en effektiv udførelse."
  • Line Willum

    Kontormedhjælper
  • Ann Gregersen

    Køkkenmedhjælper
    72 30 12 05
  • Winnie W. Clausen

    Receptionist, Event Manager
    "Jeg sætter en stor ære i at yde en kvalitetsbevidst og effektiv service"
  • Henriette Sølvberg Duus Nielsen

    Sagsbehandler
  • Anette Viborg

    Digital Marketingkoordinator
    "Jeg brænder for den professionelle og nærværende tilstedeværelse online"
  • Maria Porsborg

    Advokat, CPCO
    "Hos STORM Advokatfirma er medarbejderne unikke ressourcer"
  • Lars Lyngdahl

    CCO
    "Den gode historie er mit mantra."
  • Michael Friang Jensen

    Digital Marketingkoordinator
    "Jeg er bindeled mellem teknologi og mennesker, jeg får andre til at forstå den digitale tilgang."
  • Sebastian Glanz

    Direktionsassistent
  • Samida Bachmann

    Stud. Jur
    "Mit primære arbejdsområde er insolvensret, hvor jeg assisterer i behandlingen af konkursboer."
  • Andreas Darwin Madsen

    Stud. Jur
  • Heidi Myrup

    Sagsbehandler
    "En god dialog med klienten og løbende orientering af sagsforløbet er vigtigt for en god sagsbehandling"
  • Lene Simonsen

    Bogholder
    "I mit arbejde sætter jeg en ære i at gøre tingene ordentligt og effektivt"
  • Christian Adriansen

    CFO
    "Jeg lægger stor vægt på, at vores administrative processer fungerer optimalt"
  • Cille Bøgeskov Madsen

    HR Assistent
  • Niells Henrik Møller

    Driftsleder
  • Line Boye Pedersen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig, at du føler, at du er i trygge hænder hos STORM."
  • Henrik Jørgensen

    Advokat (L)
    "Det er min opfattelse, at de bedste resultater opnås via et tæt samarbejde med klienten og ved at have en klar forståelse for klientens interesser og mål"
  • Kim Furbo Agerskov

    Stud. Jur
    "I mit arbejde lægger jeg fokus på effektivitet, samarbejde og høj faglig kvalitet"
  • René Simonsen

    Advokatfuldmægtig
  • Maria Hermansen

    Digital Marketingkoordinator
  • Majken Stegenborg

    Advokatfuldmægtig
    "I mit arbejde er det vigtigt for mig, at alle sagens parter behandles ordentligt med en naturlig respekt og værdighed."
  • Janni Mørch Jacobsen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at være tilgængelig for klienterne og yde en god service."
  • Kim Pagels

    Jurist
    "Jeg har siddet på begge sider af bordet, først i fagforbund, senere i Arbejdsskadestyrelsen (nu Arbejdsmarkedets Erhvervssikring)"
  • Thomas Lindschouw

    Advokat (L)
    "I min rådgivning har jeg fokus på at skabe størst mulig værdi for klienten."
  • Camilla Nowak

    Advokat
    "Hvorfor jeg ikke alene kan bidrage med teoretisk viden men også med praktiske løsninger."
  • Louise Steen Vedsø

    Økonomiassistent
    "I mit arbejde prioriterer jeg omhu, grundighed og struktur, på en så effektiv måde som muligt."
  • Mikkel Anker Pedersen

    Advokat, Partner
    "Jeg beskæftiger mig primært med behandling af konkursboer."
  • Torben From

    Advokat (H), mediator
    "For mig er det vigtigt at forstå din virkelighed og dine behov. Det er på den baggrund, jeg kan sikre de rigtige juridiske muligheder og dermed de rigtige løsninger for dig"
....

Vil du gerne ringes op?

Indtast dit telefonnummer nedenfor, så ringer vi dig op snarest muligt.