mail@stormadvokatfirma.dk | 72 30 12 05 - vi har åbent man-tors 8-16, fre 8-15

Nyheder

  • STORM
  • Artikler
  • Virksomheder kan have indhentet ubrugelige samtykkeerklæringer

Dato: 
|

Virksomheder kan have indhentet ubrugelige samtykkeerklæringer

Har din virksomhed indhentet ubrugelige samtykkeerklæringer til behandling af personfølsomme oplysninger? Vi kan hjælpe dig og din virksomhed med at få styr på behandlingen af persondata.

Persondataforordningens ikrafttræden nærmer sig med hastige skridt, og flere virksomheder begynder at blive opmærksomme på at opfylde de strenge krav til behandling af personfølsomme oplysninger.

For mange virksomheder virker det attraktivt blot at indhente samtykke, for derefter at fortsætte som virksomheden altid har gjort. Virksomheden bør dog være varsom. Dels er et samtykke ikke altid tilstrækkeligt, dels er et samtykke ubrugeligt, hvis det er indhentet forkert.

God databehandlingsskik

God databehandlingsskik er en samlet betegnelse for en række brede krav til, hvordan virksomheden skal opføre sig, når den behandler persondata. Disse regler gælder uanset om virksomheden har modtaget et samtykke til behandlingen eller ej. Hvis virksomheden indhenter et ellers gyldigt samtykke, men den behandling der samtykkes til ikke overholder god databehandlingskik, vil behandlingen på trods af samtykket være ulovlig.

De væsentligste dele af god databehandlingsskik kan kort opsummeres i følgende punkter:

– Indsamling af oplysninger skal ske til udtrykkeligt angivne formål, og senere behandling må ikke stride imod disse formål

– Oplysningerne skal være relevante, tilstrækkelige og ikke omfatte mere end nødvendigt i forhold til formålet

– Der skal ske fornøden kontrol, ajourføring og berigtigelse af oplysningerne

– Oplysningerne må ikke opbevares på en måde, hvor det er muligt at identificere den bagvedliggende fysiske person i et længere tidsrum end nødvendigt i forhold til formålet

Gyldighedsbetingelser for et samtykke

Et samtykke er en viljestilkendegivelse, som er frivillig, specifik og informeret. Opfylder et samtykke ikke samtlige disse krav, kan det ikke bruges som lovligt grundlag for databehandlingen. Virksomheden risikerer dermed at få en bøde eller et pålæg fra Datatilsynet.

En viljestilkendegivelse er en aktiv handling, som tilkendegiver, at den registrerede har til hensigt at afgive sit samtykke. Dette betyder, at det ikke er muligt at indhente et stiltiende samtykke, eller at forpligtige en person, som undlader at reagere på en opfordring. Typeeksemplet er afkrydsningsfelter for nyhedsbreve i webshops, som ikke må være afkrydset på forhånd.

Frivillig betyder, at den registrerede skal afgive samtykket uden tvang. Kravet om frivillighed indebærer også, at den registrerede ikke må stilles dårligere, fordi vedkommende ikke ønsker at give samtykke. Dette kan eksempelvis være samtykkeerklæringer indhentet fra en medarbejder under trussel om afskedigelse.

Specifik betyder, at den registrerede person skal oplyses om præcist, hvilke typer af oplysninger der behandles om vedkommende, hvem der foretager behandlingen, og hvilke formål oplysninger behandles til.

Informeret betyder, at den registrerede i øvrigt skal have alle de oplysninger, som er nødvendige for, at den registrerede kan vurdere, om han eller hun bør give samtykke.

Tilbagekaldelse af samtykke

Virksomheden bør være opmærksom på, at den registrerede på ethvert tidspunkt, og helt uden begrundelse, kan tilbagekalde sit samtykke.

En virksomhed der har baseret lovligheden af helt essentielle forretningsgange eller processer i driften på samtykkeerklæringer, eksempelvis markedsføring ved brug af visse medarbejderoplysninger, kan risikere, at skulle spilde værdifuld tid og ressourcer på at håndtere fremtidige problemer, såfremt et samtykke trækkes tilbage. Det medfører både værdispild og en usolid grobund for en vækstende virksomhed.

Hvis du ser trusler i den måde din virksomhed håndterer samtykkeerklæringer i dag, eller muligheder i hvordan de kan håndteres i fremtiden, er du velkommen til at kontakte os for et uforpligtigende møde.

Skrevet af

Mød vores team med specialistviden og handlekraft

  • Rune Hyllested

    Advokat (L), Adm. Partner
    "Jeg arbejder med erhvervslivets transaktioner, hvor jeg tænker fremsynet og helhedsorienteret."
  • Jens Axel Kruchov

    Advokat, Partner
    "Jeg arbejder med familieret og landbrugsret, hvor jeg lægger et helhedssyn på mine kunders udfordringer og muligheder."
  • Shapol N. Enggaard

    Advokat, Partner
    "Er du kommet til skade, skal du have den rigtige erstatning. Stå ikke alene med forsikringsselskabet."
  • Charlotte Marie Schmidt Christensen

    Advokat
    "Når en ulykke rammer, er der mange bekymringer, der melder sig. Jeg sørger for, at du ikke skal bekymre dig om at få den rigtige erstatning."
  • Susanne Dalsager

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have en god dialog med kunderne."
  • Susanne Termansen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have en god dialog med kunderne."
  • Louise Bach Tindbæk

    Sagsbehandler
    "Jeg lægger stor vægt på at have en god dialog med vores kunder."
  • Karina Bjergbæk

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have en god og løbende dialog med kunderne."
  • Bente Thomsen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at skabe en god kontakt til kunderne."
  • Ditte Frederiksen Østergaard

    Advokat (L)
    "Jeg arbejder med familie- og arveret, hvor jeg lægger afgørende vægt på nærværende og ordentlig rådgivning."
  • Helena Hvid Sørensen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig, at du som klient oplever en høj faglig og fokuseret sagsbehandling for at sikre dig de bedst mulige resultater."
  • Heidi Balle Aaen

    Økonomi- og Administrationschef
    "Det er vigtigt for mig, at kunden er i centrum."
  • Lena Thomsen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have en god dialog med kunderne."
  • Mark Kray Brandt

    Stud. Jur
    "Det er vigtigt for mig, at mit arbejde udføres præcist, effektivt og professionelt."
  • Katrine Rytter Villadsen

    Advokatfuldmægtig
    "Mit primære arbejdsområde er inden for fast ejendom."
  • Erik Braad

    Advokat (L)
    "Mine faglige specialeområder er fiskeriets forhold, entrepriseret og projektudvikling af fast ejendom."
  • Conny Holmehave

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have en god dialog med klienterne, så vi skaber et optimalt samarbejde og derigennem opnår de bedst mulige resultater."
  • Lene Braad

    Advokat
    "Jeg er ligefrem i min rådgivning, og jeg lægger stor vægt på, at klienten er orienteret om sagens forløb, og dermed føler sig tryg."
  • Vinni Mikkelsen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have god og løbende dialog med klienter og samarbejdspartnere, så vi opnår de bedst mulige resultater."
  • Ida Bjerggaard Kristensen

    Advokatfuldmægtig
    "Mit primære arbejdsområde er i Erhvervsafdelingen, hvor jeg beskæftiger mig med insolvensret."
  • Christian Bay Nielsen

    Advokatfuldmægtig
  • Birthe Landbo Bundgaard

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig, at sagsbehandlingen er ordentlig og effektiv med henblik på opnåelse af det bedst mulige resultat for klienterne."
  • Niclas Friis Hay

    Advokatfuldmægtig
    "Jeg bestræber mig på at præcisere forståelsen og omfanget af konkurslovens regler og principper, hvor der forsat er mange uafklarede spørgsmål"
  • Louise Liebach

    Sagsbehandler
    "For mig er det vigtigt, at der skabes en god dialog med klienter og samarbejdspartnere for derigennem at opnå det bedste resultat."
  • Maria Als Levisen

    Advokatfuldmægtig
    "Jeg beskæftiger mig primært med behandling af konkursboer og rådgivning af erhvervsdrivende, hvor mit fokusområde er landbrugets retsforhold"
  • Jee Pedersen

    Sagsbehandler
    "Jeg lægger stor vægt på at være tilgængelig for klienterne og yde den bedste service."
  • Mikkel Secher Marcussen

    HR Chef
    "Gennem topmotiverede og engagerede ledere og medarbejdere, får kunderne den bedste oplevelse."
  • Susanne Lang Pedersen

    Sagsbehandler
    "Jeg lægger stor vægt på at være tilgængelig for klienterne og yde den bedste service."
  • Katrine Nedergaard Paaske

    Stud. Jur
    "Mit primære arbejdsområde er personskadeerstatning."
  • Rasmus Klim Christensen

    Advokat
    "For mig er den helhedsorienterede rådgivning vigtig"
  • Jens Amstrup Møller

    Advokat
    "Jeg arbejder primært med rådgivning af virksomheder inden for en lang række juridiske områder."
  • Katrine Søndergaard

    Økonomielev
  • Inga Sand Sørensen

    Advokat
  • Camilla Søndergaard

    Stud. Jur
  • Marie Bjerre

    Advokat
    "Internationalt udsyn og fokus på kvalitet og grundighed"
  • Birgithe Fabricius

    Sagsbehandler
  • Nicolas Mikkelsen

    Advokat
  • Peter Lyhne Nielsen

    Stud. Jur
    "Ved løsning af mine arbejdsopgaver lægger jeg vægt på, at arbejdet udføres grundigt og effektivt."
  • Mathilde Paulsen

    Stud. Jur
    "I mit arbejde prioriterer jeg struktur og grundighed, men med en effektiv udførelse."
  • Jeppe Vistisen

    Stud. Jur
    "Mit primære arbejdsområde er indenfor insolvensret."
  • Line Willum

    Kontormedhjælper
  • Ann Gregersen

    Køkkenmedhjælper
    72 30 12 05
  • Winnie W. Clausen

    Receptionist
    "Jeg sætter en stor ære i at yde en kvalitetsbevidst og effektiv service"
  • Henriette Sølvberg Duus Nielsen

    Sagsbehandler
  • Henrik Bech Skadhauge

    Driftsleder
    "Jeg ligger stor vægt på en troværdig og nær kontakt med sagens parter."
  • Anette Viborg

    Digital Marketingkoordinator
    "Jeg brænder for den professionelle og nærværende tilstedeværelse online"
  • Maria Porsborg

    Advokat
    "Jeg beskæftiger mig primært med retssager og konflikthåndtering"
  • Lars Lyngdahl

    Presse- og kommunikationsansvarlig
    "Den gode historie er mit mantra."
  • Alina Rabkevitch

    Digital Marketingkoordinator
    "Det er vigtigt at have fokus på information, og hvordan denne kan tilgås nemt og effektivt for alle parter"
  • Emil Vejby Thorndahl

    Stud. Jur
    "I mit arbejde prioriterer jeg professionalisme og faglighed"
    72 30 12 05
  • Michael Friang Jensen

    Digital Marketingkoordinator
    "Jeg er bindeled mellem teknologi og mennesker, jeg får andre til at forstå den digitale tilgang."
  • Samida Bachmann

    Stud. Jur
  • Andreas Darwin Madsen

    Stud. Jur
  • Mikkel Anker Pedersen

    Advokat, Associeret Partner
    "Jeg beskæftiger mig primært med behandling af konkursboer."
  • Anders Munk Zacho

    Advokat (L), Associeret Partner
    "Med mig som din advokat får du en engageret rådgiver med en stærk faglig profil."
....

Det siger vores kunder

  • Marcussen A/S

    Marcussen A/S

    Jeg har altid været glad for samarbejdet med STORM, fordi de er åbne, venlige, meget kompetente og hurtige. Du får en god rådgivning, som man virkelig kan bruge til noget.
    Poul Erik Marcussen, Direktør
  • Trafikulykke

    Trafikulykke

    - Jeg sad i en bil, og der var en ung mand som faldt i søvn og kom til at køre ind i os. Jeg tog kontakt til mit eget forsikringsselskab og fik en masse forklaringer, som jeg faktisk ikke forstod...
    Janne Kristensen
  • Lystrup og Jomfruens Egede

    Lystrup og Jomfruens Egede

    Som rådgiver og sparringspartner har STORM Advokatfirma hjulpet til med gode råd, anbefalinger til de mange beslutninger, som hele tiden skal tages.
    Joachim Godske Norman Moltke
  • Grotrian A/S

    Grotrian A/S

    De er blevet store, de er stærke, professionelle, yder professionel service. Og så er der en personlighed bagved - det kan jeg godt li'
    Lars Grotrian, Direktør
  • Mette Jæger Jensen, Terndrup

    Mette Jæger Jensen, Terndrup

    Rigtig, rigtig godt - så kort kan det siges. En stor anbefaling af Advokat Anders Munk Zacho.
    Mette Jæger Jensen, Terndrup
  • Valgte selv at erklære sig konkurs.

    Valgte selv at erklære sig konkurs.

    Jeg kan få en fremtid uden stor gæld og mulighed for at spare op til den dag, jeg forlader arbejdsmarkedet.
    Laurids Frandsen, Landmand
  • Tommy Bendixen, Tilst

    Tommy Bendixen, Tilst

    Jeg kan kun anbefale Advokat Anders Munk Zacho til andre, hvis de kommer i samme situation som jeg.
    Tommy Bendixen
  • Margaret Aalling, Sommersted.

    Margaret Aalling, Sommersted.

    ”Meget kort sagt vil jeg beskrive min oplevelse med Anders Munk Zacho som tip-top. Intet mindre”
    Margaret Aalling, Sommersted
  • Kvægkonkurser på stribe

    Kvægkonkurser på stribe

    "I dag kan jeg se, at vi gjorde det rigtige. Jeg skulle måske have trukket konkurs-kortet tidligere."
    Landbrugsavisen
  • Det kan være svært at tage beslutningen i tide

    Det kan være svært at tage beslutningen i tide

    Det kan være svært at tage beslutningen i tide.
    Ove Munk, tidligere svineavler

    Kontakt os

    Se åbningstider

    Vil du gerne ringes op?

    Indtast dit telefonnummer nedenfor, så ringer vi dig op snarest muligt.

    Kategorier