
Sådan undgår du fejl i kontakten med myndighederne efter et dødsfald
5. november 2025
2 minutters læsetid


Når man står midt i sorg og praktiske opgaver efter dødsfald, kan det være svært at vide, hvordan man skal kommunikere korrekt med myndigheder. Alligevel er det afgørende, at tingene gøres rigtigt. Både for at undgå forsinkelser og for at sikre, at boet behandles korrekt. Her får du indblik i de typiske fejl og hvordan du undgår dem.
Et dødsfald bliver automatisk registreret, men resten er dit ansvar. Du skal:
Mange tror, at det offentlige automatisk tager sig af alt, men det gør de ikke. Og hvis du glemmer noget, kan det føre til store konsekvenser.
Mange pårørende:
Usikkerheden breder sig. Har man gjort det rigtige? Er der mere, man skal gøre?
En stor udfordring er, at systemet mangler transparens. Du ved sjældent, hvor sagen står, eller hvad næste skridt er. Der er få automatiske tilbagemeldinger, og det kan tage uger eller måneder, før du hører nyt.
Du kan selv tage en række forholdsregler:
Men det vigtigste råd er:
En advokat med speciale i dødsboer kan tage dialogen med:
Du slipper for fejl, misforståelser og unødige bekymringer. Det sparer dig både tid og frustration og sikrer, at boet bliver behandlet korrekt.
Er du udpeget som privat bobestyrer? Så har du et juridisk ansvar. Hvis du overser en frist eller fejlbedømmer en oplysning, kan du i værste fald blive økonomisk ansvarlig. Derfor bør du aldrig påtage dig rollen uden faglig støtte, medmindre du har fuldt overblik over processen.
Vil du undgå fejl og usikkerhed i kontakten med myndighederne? Kontakt en advokat med speciale i dødsboer. Vi står klar til at hjælpe dig sikkert igennem hele processen.
Du er altid velkommen til at henvende dig til os og få en indledende drøftelse af din sag. Vi har stor erfaring i at analysere situationen og give dig råd om, hvad der er bedst at gøre.

