mail@stormadvokatfirma.dk | 72 30 12 05 - vi har åbent man-tors 8-16, fre 8-15

Nyheder


Dato: 
|

Fejlbehandling: Kender du dine rettigheder?

Har du været ude for en fejlbehandling i sundhedsvæsenet, vil du som udgangspunkt have ret til erstatning fra ”Patienterstatningen”.

Mange er ikke klar over, hvilke rettigheder de har, hvis de er blevet fejlbehandlet i sundhedsvæsenet.

Det er efterhånden er 25 år siden, at der blev oprettet en offentlig erstatningsordning. Men der er stadig stor forvirring på området, fremgår af den nyeste meningsmåling fra Megafon for Patienterstatningen i perioden 11. maj til 16. maj 2017.

Her får du et overblik over reglerne.

Generelt er der tre muligheder, hvis du er utilfreds med den behandling, som du har fået i sundhedsvæsenet.

Ansøgning om erstatning

Først og fremmest har du mulighed for at søge om erstatning. Det kan du gøre, hvis du er kommet til skade i forbindelse med en behandling i sundhedsvæsenet.

Ønsker du at søge om erstatning, skal du henvende dig til ”Patienterstatningen”. Patienterstatningen er en offentlig myndighed. Det er derfor ikke et krav, at du selv har tegnet en forsikring eller lignende.

Klage over behandling

Ønsker du i stedet at klage over den behandling du har modtaget, skal du henvende dig til Styrelsen for Patientsikkerhed. Det kan eksempelvis være, hvis du mener dine rettigheder er blevet tilsidesat, eller at en læge ikke har behandlet dig ordentligt.

Vælger du at klage over en bestemt person, vil du få mulighed for en samtale med den eller de personer, som har behandlet dig. Du har dog ikke mulighed for at få erstatning. Det kræver i stedet, at du også anmelder skaden til Patienterstatningen.

Indrapportering af en hændelse

Endelig har du mulighed for at indrapportere en hændelse, hvis du ikke mener, at den burde være sket. Det kan du eksempelvis gøre, hvis der er opstået en skade eller risiko for en skade.

Dette giver ikke mulighed for erstatning. Derimod kan du sikre dig, at sundhedsvæsenet lærer noget af fejlen.

Hvad skal jeg vælge?

Det kan være svært at finde ud af, hvilken mulighed man skal vælge. Det er derfor oftest en god idé, at tage kontakt til en professionel rådgiver.

Vi har mange års erfaring med behandlingsskader, og kan derfor hjælpe dig med at skabe klarhed over situationen.

Er du interesseret i at høre nærmere, er du altid velkommen til at kontakte os allerede i dag. Det er altid gratis at henvende sig til os og få foretaget en indledende telefonisk drøftelse af din sag.

Skrevet af 

Mød vores team med specialistviden og handlekraft

  • Rune Hyllested

    Advokat (L), Adm. Partner
    "Jeg arbejder med erhvervslivets transaktioner, hvor jeg tænker fremsynet og helhedsorienteret."
  • Jens Axel Kruchov

    Advokat, Partner
    "Jeg arbejder med familieret og landbrugsret, hvor jeg lægger et helhedssyn på mine kunders udfordringer og muligheder."
  • Shapol N. Enggaard

    Advokat, Partner
    "Er du kommet til skade, skal du have den rigtige erstatning. Stå ikke alene med forsikringsselskabet."
  • Charlotte Marie Schmidt Christensen

    Advokat
    "Når en ulykke rammer, er der mange bekymringer, der melder sig. Jeg sørger for, at du ikke skal bekymre dig om at få den rigtige erstatning."
  • Susanne Dalsager

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have en god dialog med kunderne."
  • Susanne Termansen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have en god dialog med kunderne."
  • Louise Bach Tindbæk

    Sagsbehandler
    "Jeg lægger stor vægt på at have en god dialog med vores kunder."
  • Karina Bjergbæk

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have en god og løbende dialog med kunderne."
  • Bente Thomsen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at skabe en god kontakt til kunderne."
  • Ditte Frederiksen Østergaard

    Advokat (L)
    "Jeg arbejder med familie- og arveret, hvor jeg lægger afgørende vægt på nærværende og ordentlig rådgivning."
  • Helena Hvid Sørensen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig, at du som klient oplever en høj faglig og fokuseret sagsbehandling for at sikre dig de bedst mulige resultater."
  • Heidi Balle Aaen

    Økonomi- og Administrationschef
    "Det er vigtigt for mig, at kunden er i centrum."
  • Lena Thomsen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have en god dialog med kunderne."
  • Mark Kray Brandt

    Stud. Jur
    "Det er vigtigt for mig, at mit arbejde udføres præcist, effektivt og professionelt."
  • Katrine Rytter Villadsen

    Advokatfuldmægtig
    "Mit primære arbejdsområde er inden for fast ejendom."
  • Erik Braad

    Advokat (L)
    "Mine faglige specialeområder er fiskeriets forhold, entrepriseret og projektudvikling af fast ejendom."
  • Conny Holmehave

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have en god dialog med klienterne, så vi skaber et optimalt samarbejde og derigennem opnår de bedst mulige resultater."
  • Lene Braad

    Advokat
    "Jeg er ligefrem i min rådgivning, og jeg lægger stor vægt på, at klienten er orienteret om sagens forløb, og dermed føler sig tryg."
  • Vinni Mikkelsen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have god og løbende dialog med klienter og samarbejdspartnere, så vi opnår de bedst mulige resultater."
  • Ida Bjerggaard Kristensen

    Advokatfuldmægtig
    "I mit arbejde prioriterer jeg en høj grad af grundighed, struktur og effektivitet. "
  • Christian Bay Nielsen

    Advokatfuldmægtig
  • Birthe Landbo Bundgaard

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig, at sagsbehandlingen er ordentlig og effektiv med henblik på opnåelse af det bedst mulige resultat for klienterne."
  • Niclas Friis Hay

    Advokatfuldmægtig
    "Jeg bestræber mig på at præcisere forståelsen og omfanget af konkurslovens regler og principper, hvor der forsat er mange uafklarede spørgsmål"
  • Maria Als Levisen

    Advokatfuldmægtig
    "Jeg beskæftiger mig primært med behandling af konkursboer og rådgivning af erhvervsdrivende, hvor mit fokusområde er landbrugets retsforhold"
  • Jee Pedersen

    Sagsbehandler
    "Jeg lægger stor vægt på at være tilgængelig for klienterne og yde den bedste service."
  • Mikkel Secher Marcussen

    HR Chef
    "Gennem topmotiverede og engagerede ledere og medarbejdere, får kunderne den bedste oplevelse."
  • Susanne Lang Pedersen

    Sagsbehandler
    "Jeg lægger stor vægt på at være tilgængelig for klienterne og yde den bedste service."
  • Katrine Nedergaard Paaske

    Stud. Jur
    "Mit primære arbejdsområde er personskadeerstatning."
  • Jens Amstrup Møller

    Advokat
    "Jeg arbejder primært med rådgivning af virksomheder inden for en lang række juridiske områder."
  • Katrine Søndergaard

    Økonomielev
  • Inga Sand Sørensen

    Advokat
  • Camilla Søndergaard

    Stud. Jur
  • Marie Bjerre

    Advokat
    "Internationalt udsyn og fokus på kvalitet og grundighed"
  • Birgithe Fabricius

    Sagsbehandler
  • Nicolas Mikkelsen

    Advokat
  • Peter Lyhne Nielsen

    Stud. Jur
    "Ved løsning af mine arbejdsopgaver lægger jeg vægt på, at arbejdet udføres grundigt og effektivt."
  • Mathilde Paulsen

    Stud. Jur
    "I mit arbejde prioriterer jeg struktur og grundighed, men med en effektiv udførelse."
  • Jeppe Vistisen

    Stud. Jur
    "Mit primære arbejdsområde er indenfor insolvensret."
  • Line Willum

    Kontormedhjælper
  • Ann Gregersen

    Køkkenmedhjælper
    72 30 12 05
  • Winnie W. Clausen

    Receptionist
    "Jeg sætter en stor ære i at yde en kvalitetsbevidst og effektiv service"
  • Henriette Sølvberg Duus Nielsen

    Sagsbehandler
  • Henrik Bech Skadhauge

    Driftsleder
    "Jeg ligger stor vægt på en troværdig og nær kontakt med sagens parter."
  • Anette Viborg

    Digital Marketingkoordinator
    "Jeg brænder for den professionelle og nærværende tilstedeværelse online"
  • Maria Porsborg

    Advokat
    "Jeg beskæftiger mig primært med retssager og konflikthåndtering"
  • Lars Lyngdahl

    Presse- og kommunikationsansvarlig
    "Den gode historie er mit mantra."
  • Alina Rabkevitch

    Digital Marketingkoordinator
    "Det er vigtigt at have fokus på information, og hvordan denne kan tilgås nemt og effektivt for alle parter"
  • Emil Vejby Thorndahl

    Stud. Jur
    "I mit arbejde prioriterer jeg professionalisme og faglighed"
    72 30 12 05
  • Michael Friang Jensen

    Digital Marketingkoordinator
    "Jeg er bindeled mellem teknologi og mennesker, jeg får andre til at forstå den digitale tilgang."
  • Sebastian Glanz

    Studiemedhjælper
  • Samida Bachmann

    Stud. Jur
  • Andreas Darwin Madsen

    Stud. Jur
  • Iain Buchanan Taylor

    Solicitor (EU advokat)
  • Mikkel Anker Pedersen

    Advokat, Associeret Partner
    "Jeg beskæftiger mig primært med behandling af konkursboer."
  • Anders Munk Zacho

    Advokat (L), Associeret Partner
    "Med mig som din advokat får du en engageret rådgiver med en stærk faglig profil."
....

Kontakt os

Se åbningstider

Vil du gerne ringes op?

Indtast dit telefonnummer nedenfor, så ringer vi dig op snarest muligt.

Kategorier