mail@stormadvokatfirma.dk | 72 30 12 05 | Vi har åbent man-tors 8-16, fre 8-15
STORM > Nyheder > Interne nyheder > Når sponsoratet ikke bare er et sponsorat

Når sponsoratet ikke bare er et sponsorat

Der er kommet stabilitet og fremdrift på både isen og i det økonomiske maskinrum hos den professionelle ishockeyklub Aalborg Pirates.

Lørdag den 20. januar 2018. Dagen der for alvor markerede den forvandling Aalborgs ishockeystolthed har været gennem de senest år. Aalborg Pirates kunne bryde ud i jubel, løfte pokalen og kalde sig pokalmestre.

Blandt de aalborgensiske ishockeyfans har der været sukket efter dette øjeblik i mange, mange år. Og hvem ved? Måske bliver det denne sæson, den mest attraktive pokal kan løftes. Mesterskabspokalen. I skrivende stund har klubben sikret sig en andenplads i grundspillet, og går ind i kvartfinaleserien med masser af tillid.

– Det var en fantastisk følelse og et klart bevis på, at vi gør og har gjort noget rigtigt, siger administrerende direktør i Aalborg Pirates, Thomas Bjuring.

Der var nok heller ikke mange, der havde troet på det for tre år siden. Endnu engang havde klubben økonomiske problemer og det så dystert ud for professionel ishockey i landets tredjestørste kommune.

Økonomisk redningsplanke

En ny bestyrelse og administrerende direktør Thomas Bjuring kastede sig ud på glatis og præsenterede en storstilet og meget ambitiøs forretningsstrategi. Væk var ”sådan plejer vi at gøre”. Ind på isen kom en række store virksomheder, der var gået sammen i et CSR-projekt kaldet Cool East. Projektet blev storsponsor for klubben og forventede samtidig at klubben gav igen, ved at være dynamo i at skabe aktiviteter, der giver stolthed over at bo, arbejde og leve i Aalborg Øst.

– Økonomien i mange sportsklubber er dybt afhængig af resultaterne på måltavlen og omsætning under kampene. Med Cool East er formålet at få folk til at involvere sig, være en del af et fællesskab og bidrage med god stemning, som i sidste ende har stor betydning for både resultat på isen og bundlinjen, sagde Thomas Bjuring ved præsentationen af Cool East.

Vi vender tilbage til Cool East om lidt. For det er i løbet af de seneste tre år lykkes at få skabt stabilitet i økonomien og fremdrift i den forretning, som en professionel idrætsklub også er. Ingen forretning, intet hold i den bedste række.

– Det har længe været sådan, at de fire klubber med den største økonomi besætter de fire første pladser i ligaen. Det er vi ved, at lave om på. Vi måtte i første omgang spille med mange unge spillere af egen avl, fordi økonomien ikke var til de vilde kontrakter. Nu har spillerne fået rutine og hår på brystet, og det afspejler sig i tabellen, siger direktøren.

Tilbage til Cool East. For der ligger en klar strategi bag CSR-projektet, både fra virksomhedernes og Aalborg Pirates side.

– Vi vil være nærværende i alt, hvad vi gør. Mange virksomheder vil CSR, men har måske ikke overskuddet til at føre det ud i livet, da det er en løbende proces, der skal vedligeholdes og udvikles. Det gør vi så for virksomhederne, samtidig med at de støtter os økonomisk, siger Thomas Bjuring.

STORM Advokatfirma er en del af Cool East-projektet og dermed sponsor i Aalborg Pirates. Formen på sponsoratet er præcis det, man er gået efter hos STORM.

– CSR er en del af vores strategi, for vi vil gerne tage ansvar for det omkringliggende samfund. Vi vil også gerne støtte op om den professionelle sport, så Cool East passer perfekt for os, siger CEO i STORM Advokatfirma, Rune Hyllested, der samtidig sidder i bestyrelsen for Cool East.

Billige billetter og nye sponsorater

Det falder godt i tråd med, at man hos Aalborg Pirates ikke ønsker at gøre, som man plejer. Et typisk sponsorat i den dansk klub kaster en reklame i hallen og nogle VIP-billetter af sig. Det, nogle kalder for en udvidet stadionplatte.

– Der er selvfølgelig de virksomheder, som lige præcis ønsker sig dem form for sponsorat. Dem rummer vi også, men vi spøger altid ind til, om ikke det kunne være interessant at få noget mere ud af sponsoratet, siger Thomas Bjuring.

Det er ikke kun virksomhederne, der bliver tilbudt noget, de ikke får ret mange andre steder. Det gælder i høj grad også publikum. Eksempelvis med meget lave billetpriser.

Da Aalborg Pirates lancerede billetter til 40 kroner stykket inkl. en øl eller vand, blev der sikkert rystet på hovedet i mange professionelle sportsklubber. Entreindtægterne er nemlig en vigtig del af klubbernes økonomi. Derfor koster det typisk pænt over 100 kroner pr. person bare for at komme ind til en sportskamp.

– Vi har erkendt, at det ikke blot er de andre sportsgrene, vi konkurrerer med, men også alle de øvrige kulturtilbud rundt omkring. Det løber jo hurtigt op, når en familie på fire skal afsted og hvorfor så ikke tage i zoo fremfor til ishockey, spørger Thomas Bjuring retorisk.

Og noget er der om snakken. Hos Aalborg Pirates er tilskuertallet steget markant og dermed også omsætningen til de enkelte hjemmekampe. Det er sket på grund af den lave billetpris, men også fordi Cool East har øget kendskabet til klubben.

– Og så er ringen ligesom sluttet for os, når de børn og voksne, vi har været i kontakt med via arrangementer i Cool East-regi, begynder at komme og se vores kampe, siger Thomas Bjuring.

Han arbejder løbende på nye tiltag, både over for sponsorer og publikum.

– Vi kigger meget mod den måde, man gør tingene på i USA. Vi kan selvfølgelig ikke kopiere tingene én til én, men vi kan bruge meget af de og skalere det i forhold til os, siger direktøren.

CSR-projektet Cool East består af følgende virksomheder: Aalborg Havn, Aalborg Portland, Himmerland Boligforening, Thomsen & Fals, Hustømrerne, Artic Import, Aalborg Stevedore Company, A. Enggaard A/S og STORM Advokatfirma.