mail@stormadvokatfirma.dk | 72 30 12 05 - vi har åbent man-tors 8-16, fre 8-15

Nyheder

  • STORM
  • Artikler
  • Nu er der nye regler om registrering af virksomheders reelle ejere

Dato: 
|

Nu er der nye regler om registrering af virksomheders reelle ejere

Nye regler, der træder i kraft i denne måned, betyder større gennemsigtighed når det gælder virksomhedens reelle ejere. Reglerne øger bl.a. kravet til registrering. Kontakt STORM Advokatfirma, hvis vi skal hjælpe dig.

Siden 2014 har alle danske kapitalselskaber været forpligtet til at registre sine legale ejere i Det Offentlige Ejerregister. Legale ejere er de fysiske eller juridiske personer, der ejer mere end 5 % af selskabets stemmerettigheder eller kapital.

Fra den 23. maj 2017 bliver disse regler suppleret af nye regler omkring registrering af virksomheders reelle ejere. De nye regler indebærer, at en lang række virksomheder, som i dag er undtaget fra registreringen i Det Offentlige Ejerregister, nu skal registrere nogle grundlæggende oplysninger om virksomhedens reelle ejere.

De nye regler implementerer skattelypakken og 4. hvidvasksdirektiv for at øge gennemsigtigheden i danske virksomheders reelle ejerstruktur. Det sker for at sikre, at virksomhederne ikke benyttes til skattesvig og anden økonomisk kriminalitet, herunder hvidvask.

Hvilke virksomheder skal registrere?

Følgende selskaber og virksomheder er omfattet af de nye bestemmelser omkring registrering af de reelle ejere:

– IVS – Iværksætterselskaber
– ApS – Anpartsselskaber
– A/S – Aktieselskabet
– P/S – Partnerselskaber
– K/S – Kommanditselskaber
– I/S – Interessentskaber
– Fonde (erhvervsdrivende og ikke-erhvervsdrivende)
– Finansielle virksomheder
– Virksomheder med begrænset ansvar (AMBA, FMBA, SMBA)
– Europæiske virksomhedsformer (SE, SCE, EØFG)

Undtaget fra de nye regler er således kun børsnoterede virksomheder, enkeltmandsvirksomheder, selvstændige offentlige virksomheder, medarbejderinvesteringsselskaber, personligt ejede mindre virksomheder og filialer.

Hvem skal registreres?

Det er virksomhedernes reelle ejer(e), der skal registreres. Reelle ejere er defineret som den eller de fysiske personer, der i sidste ende direkte eller indirekte ejer eller kontrollerer en tilstrækkelig del af ejerandelene eller stemmerettighederne i virksomheden, eller på anden måde udøver kontrol over virksomheden ved hjælp af andre midler. Kontrol ved hjælp af andre midler kunne eksempelvis være gennem aftaler, tegningsretter eller købsoptioner eller en ret til at udpege flertallet af virksomhedens bestyrelsesmedlemmer eller lignende.

Det er ikke fastlagt, hvor meget en tilstrækkelig del af ejerandelene eller stemmerettighederne i virksomheden udgør. Det kan dog udledes af forarbejderne til den nye lov, at der skal gælde en vejledende indikation på 25 %. Dette skal dog til enhver tid sammenholdes med virksomhedens reelle ejerskabsforhold.

Kan der ikke identificeres en reel ejer af virksomheden, eller er der ingen reelle ejere, skal de registrerede medlemmer af virksomhedens daglige ledelse optages som reelle ejere.
Det er virksomhedens ansvar at indhente oplysninger om og foretage registrering af den eller de reelle ejere. Virksomhedens ledelse kan pålægges et ansvar herfor, hvis ikke registreringen foretages rettidigt.

Hvad skal registreres?

Af lovbemærkningerne fremgår det, at oplysningerne om reelle ejere, som minimum skal indeholde følgende:

– Fulde navn, adresse og fødselsdato
– Nationalitet
– Bopæl og bopælsland
– Art og omfang af rettigheder
– CPR-nummer eller tilsvarende dokumentation, der sikrer entydig identifikation af den pågældende person, herunder fødselsdato, såfremt personen ikke har et CPR-nummer (fortrolig oplysning, som ikke offentliggøres).

Hvor og hvornår skal registreringen foretages?

Registreringen af oplysningerne om virksomhedens reelle ejere skal ske via Erhvervsstyrelsens online platform VIRK.dk, hvor registreringen åbner fra den 23. maj 2017.

Registreringerne af nuværende ejerforhold skal være sket senest den 1. december 2017.

Vi opfordrer derfor til at få registreret oplysningerne hurtigst muligt efter den 23. maj 2017. Kontakt STORM Advokatfirma, hvis du ønsker vores bistand i forbindelse med registrering af oplysningerne.

Skrevet af 

Mød vores team med specialistviden og handlekraft

  • Rune Hyllested

    Advokat (L), Adm. Partner
    "Jeg arbejder med erhvervslivets transaktioner, hvor jeg tænker fremsynet og helhedsorienteret."
  • Jens Axel Kruchov

    Advokat, Partner
    "Jeg arbejder med familieret og landbrugsret, hvor jeg lægger et helhedssyn på mine kunders udfordringer og muligheder."
  • Shapol N. Enggaard

    Advokat, Partner
    "Er du kommet til skade, skal du have den rigtige erstatning. Stå ikke alene med forsikringsselskabet."
  • Charlotte Marie Schmidt Christensen

    Advokat
    "Når en ulykke rammer, er der mange bekymringer, der melder sig. Jeg sørger for, at du ikke skal bekymre dig om at få den rigtige erstatning."
  • Susanne Dalsager

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have en god dialog med kunderne."
  • Susanne Termansen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have en god dialog med kunderne."
  • Louise Bach Tindbæk

    Sagsbehandler
    "Jeg lægger stor vægt på at have en god dialog med vores kunder."
  • Karina Bjergbæk

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have en god og løbende dialog med kunderne."
  • Bente Thomsen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at skabe en god kontakt til kunderne."
  • Ditte Frederiksen Østergaard

    Advokat (L)
    "Jeg arbejder med familie- og arveret, hvor jeg lægger afgørende vægt på nærværende og ordentlig rådgivning."
  • Helena Hvid Sørensen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig, at du som klient oplever en høj faglig og fokuseret sagsbehandling for at sikre dig de bedst mulige resultater."
  • Heidi Balle Aaen

    Økonomi- og Administrationschef
    "Det er vigtigt for mig, at kunden er i centrum."
  • Lena Thomsen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have en god dialog med kunderne."
  • Mark Kray Brandt

    Stud. Jur
    "Det er vigtigt for mig, at mit arbejde udføres præcist, effektivt og professionelt."
  • Katrine Rytter Villadsen

    Advokatfuldmægtig
    "Mit primære arbejdsområde er inden for fast ejendom."
  • Erik Braad

    Advokat (L)
    "Mine faglige specialeområder er fiskeriets forhold, entrepriseret og projektudvikling af fast ejendom."
  • Conny Holmehave

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have en god dialog med klienterne, så vi skaber et optimalt samarbejde og derigennem opnår de bedst mulige resultater."
  • Lene Braad

    Advokat
    "Jeg er ligefrem i min rådgivning, og jeg lægger stor vægt på, at klienten er orienteret om sagens forløb, og dermed føler sig tryg."
  • Vinni Mikkelsen

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig at have god og løbende dialog med klienter og samarbejdspartnere, så vi opnår de bedst mulige resultater."
  • Ida Bjerggaard Kristensen

    Advokatfuldmægtig
    "Mit primære arbejdsområde er i Erhvervsafdelingen, hvor jeg beskæftiger mig med insolvensret."
  • Christian Bay Nielsen

    Advokatfuldmægtig
  • Birthe Landbo Bundgaard

    Sagsbehandler
    "Det er vigtigt for mig, at sagsbehandlingen er ordentlig og effektiv med henblik på opnåelse af det bedst mulige resultat for klienterne."
  • Niclas Friis Hay

    Advokatfuldmægtig
    "Jeg bestræber mig på at præcisere forståelsen og omfanget af konkurslovens regler og principper, hvor der forsat er mange uafklarede spørgsmål"
  • Louise Liebach

    Sagsbehandler
    "For mig er det vigtigt, at der skabes en god dialog med klienter og samarbejdspartnere for derigennem at opnå det bedste resultat."
  • Maria Als Levisen

    Advokatfuldmægtig
    "Jeg beskæftiger mig primært med behandling af konkursboer og rådgivning af erhvervsdrivende, hvor mit fokusområde er landbrugets retsforhold"
  • Jee Pedersen

    Sagsbehandler
    "Jeg lægger stor vægt på at være tilgængelig for klienterne og yde den bedste service."
  • Mikkel Secher Marcussen

    HR Chef
    "Gennem topmotiverede og engagerede ledere og medarbejdere, får kunderne den bedste oplevelse."
  • Susanne Lang Pedersen

    Sagsbehandler
    "Jeg lægger stor vægt på at være tilgængelig for klienterne og yde den bedste service."
  • Katrine Nedergaard Paaske

    Stud. Jur
    "Mit primære arbejdsområde er personskadeerstatning."
  • Rasmus Klim Christensen

    Advokat
    "For mig er den helhedsorienterede rådgivning vigtig"
  • Jens Amstrup Møller

    Advokat
    "Jeg arbejder primært med rådgivning af virksomheder inden for en lang række juridiske områder."
  • Katrine Søndergaard

    Økonomielev
  • Inga Sand Sørensen

    Advokat
  • Camilla Søndergaard

    Stud. Jur
  • Marie Bjerre

    Advokat
    "Internationalt udsyn og fokus på kvalitet og grundighed"
  • Birgithe Fabricius

    Sagsbehandler
  • Nicolas Mikkelsen

    Advokat
  • Peter Lyhne Nielsen

    Stud. Jur
    "Ved løsning af mine arbejdsopgaver lægger jeg vægt på, at arbejdet udføres grundigt og effektivt."
  • Tobias Worsøe

    Stud. Jur
  • Mathilde Paulsen

    Stud. Jur
    "I mit arbejde prioriterer jeg struktur og grundighed, men med en effektiv udførelse."
  • Jeppe Vistisen

    Stud. Jur
    "Mit primære arbejdsområde er indenfor insolvensret."
  • Line Willum

    Kontormedhjælper
  • Ann Gregersen

    Køkkenmedhjælper
    72 30 12 05
  • Winnie W. Clausen

    Receptionist
    "Jeg sætter en stor ære i at yde en kvalitetsbevidst og effektiv service"
  • Henriette Sølvberg Duus Nielsen

    Sagsbehandler
  • Henrik Bech Skadhauge

    Driftsleder
    "Jeg ligger stor vægt på en troværdig og nær kontakt med sagens parter."
  • Anette Viborg

    Digital Marketingkoordinator
    "Jeg brænder for den professionelle og nærværende tilstedeværelse online"
  • Maria Porsborg

    Advokat
    "Jeg beskæftiger mig primært med retssager og konflikthåndtering"
  • Lars Lyngdahl

    Presse- og kommunikationsansvarlig
    "Den gode historie er mit mantra."
  • Alina Rabkevitch

    Digital Marketingkoordinator
    "Det er vigtigt at have fokus på information, og hvordan denne kan tilgås nemt og effektivt for alle parter"
  • Emil Vejby Thorndahl

    Stud. Jur
    "I mit arbejde prioriterer jeg professionalisme og faglighed"
    72 30 12 05
  • Michael Friang Jensen

    Digital Marketingkoordinator
    "Jeg er bindeled mellem teknologi og mennesker, jeg får andre til at forstå den digitale tilgang."
  • Mikkel Anker Pedersen

    Advokat, Associeret Partner
    "Jeg beskæftiger mig primært med behandling af konkursboer."
  • Anders Munk Zacho

    Advokat (L), Associeret Partner
    "Med mig som din advokat får du en engageret rådgiver med en stærk faglig profil."
....

Det siger vores kunder

  • Marcussen A/S

    Marcussen A/S

    Jeg har altid været glad for samarbejdet med STORM, fordi de er åbne, venlige, meget kompetente og hurtige. Du får en god rådgivning, som man virkelig kan bruge til noget.
    Poul Erik Marcussen, Direktør
  • Trafikulykke

    Trafikulykke

    - Jeg sad i en bil, og der var en ung mand som faldt i søvn og kom til at køre ind i os. Jeg tog kontakt til mit eget forsikringsselskab og fik en masse forklaringer, som jeg faktisk ikke forstod...
    Janne Kristensen
  • Lystrup og Jomfruens Egede

    Lystrup og Jomfruens Egede

    Som rådgiver og sparringspartner har STORM Advokatfirma hjulpet til med gode råd, anbefalinger til de mange beslutninger, som hele tiden skal tages.
    Joachim Godske Norman Moltke
  • Grotrian A/S

    Grotrian A/S

    De er blevet store, de er stærke, professionelle, yder professionel service. Og så er der en personlighed bagved - det kan jeg godt li'
    Lars Grotrian, Direktør
  • Mette Jæger Jensen, Terndrup

    Mette Jæger Jensen, Terndrup

    Rigtig, rigtig godt - så kort kan det siges. En stor anbefaling af Advokat Anders Munk Zacho.
    Mette Jæger Jensen, Terndrup
  • Valgte selv at erklære sig konkurs.

    Valgte selv at erklære sig konkurs.

    Jeg kan få en fremtid uden stor gæld og mulighed for at spare op til den dag, jeg forlader arbejdsmarkedet.
    Laurids Frandsen, Landmand
  • Tommy Bendixen, Tilst

    Tommy Bendixen, Tilst

    Jeg kan kun anbefale Advokat Anders Munk Zacho til andre, hvis de kommer i samme situation som jeg.
    Tommy Bendixen
  • Margaret Aalling, Sommersted.

    Margaret Aalling, Sommersted.

    ”Meget kort sagt vil jeg beskrive min oplevelse med Anders Munk Zacho som tip-top. Intet mindre”
    Margaret Aalling, Sommersted
  • Kvægkonkurser på stribe

    Kvægkonkurser på stribe

    "I dag kan jeg se, at vi gjorde det rigtige. Jeg skulle måske have trukket konkurs-kortet tidligere."
    Landbrugsavisen
  • Det kan være svært at tage beslutningen i tide

    Det kan være svært at tage beslutningen i tide

    Det kan være svært at tage beslutningen i tide.
    Ove Munk, tidligere svineavler

    Kontakt os

    Se åbningstider

    Vil du gerne ringes op?

    Indtast dit telefonnummer nedenfor, så ringer vi dig op snarest muligt.

    Kategorier