Processen trin-for-trin: Fra købsaftale til nøgleoverdragelse med advokat

7. august 2025
4 minutters læsetid
8 trin: Fra købsaftale til nøgleoverdragelse med advokat

Når du køber din drømmebolig, er der meget mere på spil end blot at finde den rette placering, rette type bolig og det rette energimærke. Det er derfor vigtigt at have en specialiseret boligadvokat ved din side, en uvildig rådgiver, der varetager dine interesser og dermed giver dig en mere smidig købsproces med ro i maven. I denne artikel gennemgår vi hele processen fra købsaftale til nøgleoverdragelse – trin-for-trin – med fokus på advokatens rolle som din vigtigste juridiske sparringspartner.

Trin 1 – Find drømmebolig

Når du har fundet din drømmebolig, givet dit bud og forhandlet lidt ekstra løsøre med i aftalen, er der flere parter som kommer i spil. Du har måske allerede afklaret med banken, hvad du kan lån og har styr på finansiering, men hvad med det juridiske? Er olietanken lovlig, er BBR i overensstemmelse med ejendommens faktiske forhold og er brændeovnen fra før 2003? Spørgsmålene kan være mange og derfor kan det være en rigtig god ide at have en uvildig rådgiver med inde over, som varetager netop dine interesser.

Kontakt derfor en boligadvokat få dage før du overvejer at underskrive købsaftalen, på den måde kan din handel allerede blive oprettet og klar til gennemgang på dagen for underskrivelse af begge parter.

Trin 2 – Købsaftalens underskrift med advokatforbehold

Når der er opnået enighed om pris og vilkår, udarbejdes købsaftalen, som både køber og sælger skriver under på. Det er vigtigt, at du som køber sikre dig, at der er indsat et advokatforbehold. Det betyder, at handlen kun er bindende, hvis din advokat godkender handlen inden en bestemt dato – oftest får advokaten 3-6 hverdage efter underskrift.

Læs også: Hvorfor er en advokat vigtig ved boligkøb?

Trin 3 – Gennemgang af dokumenter og købsaftale

Advokaten modtager dokumenterne fra mægler, hvorefter advokaten gennemgå alle handlens dokumenter. Advokaten gennemgår ikke kun købsaftalen, men også en lang række bilag.

Advokaten gennemgår blandt andet følgende bilag:

  • Servitutter
  • Ejendomsdatarapport
  • Energimærke
  • Tilstands- og elinstallationsrapport
  • Tingbog
  • BBR-meddelelse
  • Evt. Grundejerforeningens vedtægter, referat, budget og regnskab
  • Jordforureningsattest
  • Tilbud på ejerskifteforsikring
  • Brændeovnsattest
  • Matrikelkort

Efter advokatens gennemgang af dokumenterne udarbejder advokaten et udkast til en godkendelsesskrivelse til mægler. Advokaten udarbejder ligeledes et brev med sine bemærkninger til dig, hvorefter du vil have mulighed for at stille spørgsmål til handlen og dennes dokumenter.

Du har ligeledes mulighed for at få et gennemgangsmøde, hvor du og advokaten gennemgår handlen samt dennes dokumenter.

Trin 4 – Fremsendelse af godkendelsesskrivelse til mægler og advokatgodkendelse

Efter at købsaftalen er underskrevet med advokatforbehold, og advokaten har haft mulighed for at gennemgå alle relevante dokumenter, fremsender advokaten herefter sin godkendelsesskrivelse til mægler samt orienterer banken herom.

Advokaten har derefter korrespondancen med mægler.

Fremsendelse af godkendelsesskrivelsen til mægler er oftest den mest kritiske del, da advokaten her har følgende muligheder:

  • Godkender handlen uden forbehold
  • Godkender handlen med betingelser eller ændringer
  • Afviser handlen (hvis der er væsentlige fejl, mangler eller risici)

En godkendelsesskrivelse er et juridisk dokument, som advokaten udarbejder og herefter sender til sælgers ejendomsmægler inden udløbet af advokatforbeholdet. Skrivelsen fungerer som en formel meddelelse om, at advokaten enten:

  • Godkender købsaftalen på vegne af dig, eller
  • Godkender handlen med betingelser eller ændringer

Er godkendelsesskrivelsen ikke fremsendt til mægler inden fristen, bliver handlen automatisk bindende, hvilket kan være dyrt, såfremt der senere opdages fejl og mangler. Timingen og indholdet af godkendelsesskrivelsen kan derfor være helt central.

Klar til boligkøb?

Drøft dine muligheder med mig.
53 54 18 64
Alle ugens dage: 8.00 - 16.00
Bliv ringet op
Emilie Aalestrup Møller

Trin 5 – Gennemgang af skøde og tinglysning af skøde

Når advokaten har endelig godkendt købsaftalen, er handlen juridisk bindende. Processen går herefter videre til næste centrale trin, nemlig udarbejde, gennemgang og tinglysning af skøde. Skødet er et juridisk dokument på overdragelse af ejerskabet fra sælger til køber – og tinglysningen er den offentlige registrering af denne overførsel.

Dette trin markerer overgangen fra aftale til faktisk ejerskab, og det er derfor afgørende, at skødet er korrekt udformet og bliver tinglyst uden anmærkninger.

Skødet skal indeholde følgende nøgleoplysninger:

  • Navn og CPR på køber og sælger
  • Ejendommens adresse samt matrikelnummer
  • Købesum og overtagelsesdato
  • Servitutter, andre forpligtelser eller særlige forhold
  • Hæftelser

Skødet udarbejdes oftest af mægler, men kan også udarbejdes af advokaten alt efter hvilken type handel, der er tale om. Advokaten gennemgår det for juridisk nøjagtighed, såfremt mægler har udarbejdet skødet.

Trin 6 – Nøgleoverdragelse

På den aftalte overtagelsesdato får du nøglerne og adgang til boligen. Du skal kontrollere, at boligen er i den stand, som er aftalt – altså ryddet, rengjort og uden skjulte mangler. Ved overtagelse aflæses vand, varme og el til brug for refusionsopgørelsen. Du bør ligeledes teste at alle hårde hvidevarer virker, herunder at køleskabet køler, og ovnen varmer og ikke omvendt.

Trin 7 – Gennemgang af refusionsopgørelse

Tæt på overtagelsesdatoen påbegyndes udarbejdelse af refusionsopgørelsen. Refusionsopgørelsen fordeler udgifter såsom varme, vand, ejendomsskat og fællesudgifter mellem køber og sælger pr. overtagelsesdatoen. Advokaten sikrer at refusionsopgørelsen er udarbejdet korrekt, herunder sikre at du ikke betaler for noget, som sælgeren burde dække.

Trin 8 – Afslutning og frigivelse af købesummen

Når alle betingelser er opfyldt, altså at skødet er tinglyst, lån udbetalt, boligen overtaget, frigives købesummen til sælger. Samtidig lukker banken evt. lån, og refusioner afregnes. Advokaten gemmer dokumentation, der kan være nyttigt senere, i nogle år efter handlens afslutning.

Vil du vide mere om emnet, kontakt mig.

Du er altid velkommen til at henvende dig til os og få  en indledende drøftelse af din sag. Vi har stor erfaring i at analysere situationen og give dig råd om, hvad der er bedst at gøre.

Ring 8.00 - 16.00
+45 72 30 12 05
Eller skriv til os 24/7
mail@stormadvokatfirma.dk
Emilie Aalestrup Møller
Emilie Aalestrup Møller
Advokatfuldmægtig

Mere om samme emne

cross