Mange virksomhedsejere og ledere ser ind i store økonomiske problemer. Det er i den forbindelse centralt at vide hvor langt man kan gå, og hvornår man kan være nødt til at smide håndklædet i ringen.
Det korte svar er, at man senest skal stoppe når en fremtidig drift er håbløs. Er din virksomhed nødlidende, er det vigtigt at du er opmærksom på begrebet ”håbløshedstidspunktet”.
Står du overfor håbløshedstidspunktet, bør du kontakte en erfaren insolvens advokat til at hjælpe dig på rette vej. Jo før du kontakter en advokat jo større er dine muligheder for at undgå håbløshedstidspunktet, og få virksomheden på rette spor.
Se og hør forklaringen på håbløshedstidspunkt i videoen.
Håbløshedstidspunktet er det tidspunkt, hvor ledelsen indser eller burde indse, at en videreførelse af virksomhedens drift ikke er mulig uden at det vil give yderligere tab for kreditorerne. Man skal altså stoppe virksomhedsdriften inden det tidspunkt hvor man påtager sig gæld, som man ved, ikke kan betales.
Håbløshedstidspunktet er ikke en eksakt størrelse, men et udtryk for en konkret vurdering af, hvornår det ikke længere er forsvarligt for ledelsen at forsøge at rette op på virksomhedens økonomi. Vurderingen af hvorvidt håbløshedstidspunktet er indtrådt eller er nært forestående, skal ske efter en samlet bedømmelse af flere faktorer. Disse faktorer har til formål at belyse, hvornår ledelsen burde indse, at situationen er så økonomisk vanskelig, at der ikke er nogen realistisk mulighed for at fortsætte driften uden tab for kreditorerne.
Som udgangspunkt vil en ledelse, som handler aktivt i forsøget på at nå en løsning med forskellige forretningsmæssigt begrundede tiltag, indrømmes et relativt stort råderum. Dette forudsat at ledelsen har foretaget rimelige undersøgelser forud for sin beslutning om at forsætte driften og disponere.
Så længe der er en realistisk mulighed for, at virksomheden, der nu er i økonomiske vanskeligheder, kan reddes, vil den ledelse, der søger at bringe virksomheden på ret køl, kunne agere uden at komme i karambolage med håbløshedstidspunktet. Det forhold, at der er tab medfører ikke i sig selv at håbløshedstidspunktet er overskredet med muligt erstatningsansvar til følge.
Den ledelse som fortsætter virksomhedsdriften efter det står klart, eller burde stå klart, at en videreførelse af virksomheden vil give yderligere tab for kreditorerne, kan ifalde et ledelsesansvar og dermed blive pålagt at erstatte kreditorernes tab. Ledelsesansvaret er en undtagelse til det klare udgangspunkt om, at en ledelse i et selskab ikke er personlig ansvarlig for kreditorernes eller selskabets tab.
En anden konsekvens af overskridelsen af håbløshedstidspunktet er, at medlemmer af selskabets ledelse kan blive pålagt konkurskarantæne, hvis selskabet går konkurs. Konkurskarantæne betyder, at en person for en periode er afskåret fra at deltage i ledelsen af et kapitalselskab.
Det er vigtigt at nævne, at ledelsen har et rum til at søge at rede virksomheden og at det kræver en nøje og konkret vurdering af, hvornår en virksomhed krydser det punkt, hvor den forsatte drift er håbløs.
Vi yder rådgivning om alle de aspekter og muligheder der er for virksomheder der befinder sig i modvind.
Du er altid velkommen til at henvende dig til os og få en indledende drøftelse af din sag. Vi har stor erfaring i at analysere situationen og give dig råd om, hvad der er bedst at gøre.